Hun har nettopp kommet hjem fra en stor internasjonal mobbekonferanse i North Carolina i USA. Ifølge professor i spesialpedagogikk Ingrid Lund ved Universitetet i Agder var en svært liten del av oppmerksomheten knyttet til mobbing blant de aller minste barna.
– Fire prosent av innleggene på konferansen var knyttet til barnehage, sier Lund, som mener den delen burde vært mye høyere. Dessuten: Ingen av hovedforeleserne på konferansen snakket om barnehage overhodet.
Brenner for barnehagen: Professor i spesialpedagogikk Ingrid Lund ved Universitetet i Agder. Foto: NRK
– Det står veldig dårlig til med den internasjonale forskningen på mobbing i barnehage, mener professoren, som selv har forsket på temaet i en årrekke.
Norge langt framme
Selv om fokuset på mobbing i barnehager er lavt andre steder, står det ikke så galt til i våre områder.
– Norge og Skandinavia ligger faktisk ganske langt framme på feltet, hevder Lund.
– Hva tenker du om at det er så lite fokus på mobbing i barnehage når det stadig er fokus på tidlig innsats?
– Det er paradoksalt. Alle snakker om tidlig innsats, men da er det ofte skolen det legges vekt på og ikke barnehager.
Ifølge professoren må tidlig innsats begynne allerede i barnehagen.
Lund har som nevnt forsket mye på feltet, og understreker det mange kanskje er overrasket over: Mobbing i barnehage finnes.
– For noen høres det helt vilt ut, men norsk og skandinavisk forskning viser at mobbing skjer blant de minste. Det betyr også at vi har et lovverk i Norge som sier at barna i barnehagen har rett til et trygt og godt miljø med fravær av mobbing.
Forskjell på mobbing
Ifølge Ingrid Lund er det leken som utgjør den store forskjellen på mobbing i barnehage og skole.
– Det er der mobbeprossesene oppstår. Det å ikke få være med i lek, og det å ikke få hjelp og støtte fra de voksne til å finne ut av leken sammen.
Professoren har også en annen kjepphest hun gjerne rir.
– Et barnehagebarn skal ikke kalles en mobber. Det handler om synet på barn, for barn gjør så godt de kan. Det er alltid de voksnes ansvar å støtte og veilede barn på en kjærlig og tydelig måte i forhold til lek og samspill med andre barn.
Lund skryter av Utdanningsdirektoratets nettportal som en ressurs foreldre og ansatte kan bruke. Dessuten har blant andre Universitetet i Agder, Sørlandet sykehus og Kristiansand kommune laget et program med tips og råd.
– Her ligger det masse ressurser knyttet til hvordan vi voksne kan snakke sammen og øve oss på å bli enda bedre i møte med mobbing i barnehagen.