Hopp til innhold

«Sexflix» skal gjøre det mindre kleint å lære om sex

Amalie (16) mener hun har lært for lite om seksualitet på skolen. Et nytt undervisningsunivers kan bli løsningen.

SEXREVOLUSJON: Amalie er glad elevene etter henne får mulighet til en bedre seksualitetsundervisning.

SEKSUALITET I SKOLEN: Amalie (16) synes det er på tide at elever får lære skikkelig om sex.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

I årevis har seksualitetsundervisning vært for vanskelig å formidle i skolen.

Både elever og lærere klager over dårlig undervisning om seksualitet.

Selskapet Skolerom i Tønsberg fikk i fjor støtte av Utdanningsdirektoratet til å lage et nytt opplegg, som er på øyehøyde med de unge.

Det skal gjøre undervisningen mindre klein for både lærere og elever fra syvende klasse til videregående elever.

Tar opp kleine temaer

16 år gamle Amalie har nettopp sett de korte videosnuttene på «Sexflix». Der finnes det også fagartikler og samtalekort.

– Det virker jo som de tar opp kleine temaer, sier hun.

«Hvor mange bør jeg ligge med?»

«Hvor langt kan sperm sprute?»

Hun skulle ønske det fantes lignende videoer, da hun var med på sin første seksualitetsundervisning på slutten av barneskolen.

Selv synes 16-åringen at hun har fått for dårlig og for lite undervisning i seksualitet på grunnskolen.

Amalie Konstanse Therkelsen

Amalie er elev ved Færder videregående skole i Tønsberg.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Hun mener hun ikke fikk tid til å tenke seg om, reflektere eller stille spørsmål.

To av tre elever sier også at den savnet mer undervisning, ifølge en undersøkelse gjort av Sex og samfunn.

Elevene etter henne få mer undervisning innen seksualitet, mener hun.

Selskapet Skolerom har utviklet et nytt undervisningsopplegg for å forbedre seksualitetsundervisningen.

Selskapet Skolerom har utviklet et nytt undervisningsopplegg for å forbedre seksualitetsundervisningen.

Egen sjenanse satte grensen

Line Therkelsen er daglig leder for Skolerom – et selskap som lager og selger undervisningsmateriell til grunnskole og videregående skole.

Det nye undervisningsmateriellet innen seksualitet som de har laget, er kalt «Sex i mente».

Les også Erika og bestemor har en ting felles: Begge skulle ønske de lærte mer om sex på skolen

Erika Reiersen (15) og bestemor Gunvor Olsen (79) snakker om hva de har lært og ikke lært om sex på skolen.

– I starten satte egen sjenanse grensen. Vi fniste og lo, ble 14 år igjen og fikk lyst til å krype under pulten, forteller Therkelsen.

Line Therkelsen, daglig leder for Skolerom.

Line Therkelsen, daglig leder for Skolerom, håper prosjektet deres bidrar til tryggere ungdom.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Men ettersom månedene gikk, fikk de et mer avslappet forhold til å snakke om onanering, følelser, overgrep og alt annet som hører med.

Målet er at lærerne skal få det på samme måte, noe som igjen vil gjøre undervisningen mindre flau for elevene.

Resultatet har blitt lekne videosnutter på «Sexflix», samtalekort og fagartikler.

Materiale er klart til bruk, men vil også utvikles videre.

Lærerne må bli mer rusta

Det er alltid fint med nye ressurser som støtte i seksualitetsundervisningen, men lærerne må bli trygge i den jobben.

Det mener både helsesykepleier i Larvik, Inger Marie Otterdal, og Ingvild Endestad i Sex og Samfunn.

Inger Marie Otterdal

Helsesykepleier i Larvik, Inger Marie Otterdal.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

– Det hjelper ikke med gode ressurser, hvis man ikke bruker tid på å finne ut hva det er som gjør at voksne synes det er skummelt og ubehagelig å snakke om kropp og seksualitet i klasserommet, sier Otterdal.

Lærere og dagens lærerstudenter sier at de ikke lærer nok gjennom undervisninga til å bli trygg, forteller Endestad.

– Det er de som skal være med elevene. Det handler om alt fra samtaler, lek, hva som skjer i friminuttet til å holde den konkrete seksualundervisninga.

Opplever at 16-åringer fremdeles kan lite

Amalie Konstanse Solberg

Over halvparten av 16- og 17-åringene som var med i undersøkelsen til Sex og samfunn savner undervisning om følelser.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

16-åringen i Tønsberg mener at videoene ikke er nok i seg selv.

– Lærerne må snakke med elevene om temaet, ta imot anonyme spørsmål og gi dem tid til å reflektere gjennom hele skoleåret, sier hun.

Til tross for at Amalie nå er videregåendeelev, opplever hun at mange på skolen tror på flere sex-myter og mangler kunnskap om grensesetting og hva som er normal seksuell atferd.

Vil ta livet av mytene

Kritikken hennes er den samme kritikken daglig leder Therkelsen har hørt mange ganger tidligere.

Skolerom-gjengen

«Skolerom»-gjengen har fått hjelp av skolens kompetansemål og fagfolk til å utvikle «Sex i mente».

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

– Seksualitetsundervisningen skal inn i mange fag gjennom hele skoleåret, oppklarer Therkelsen.

I de nye læremidlene fokuserer Skolerom mye på å «slå i hjel» myter og tabuer.

Det tror Amalie trengs.

– Jeg synes det er bra temaer. Dette liker jeg, sier hun.