I årevis har seksualitetsundervisning vært for vanskelig å formidle i skolen.
Både elever og lærere klager over dårlig undervisning om seksualitet.
Selskapet Skolerom i Tønsberg fikk i fjor støtte av Utdanningsdirektoratet til å lage et nytt opplegg, som er på øyehøyde med de unge.
Det skal gjøre undervisningen mindre klein for både lærere og elever fra syvende klasse til videregående elever.
- Overgrepsmottak over hele landet rapporterer om flere voldtektsofre som søker hjelp. Overlege tror det kan skyldes porno.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/216d5646-03b5-4c86-ad56-4603b53c8673/20240208132219/216d5646-03b5-4c86-ad56-4603b53c8673_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/216d5646-03b5-4c86-ad56-4603b53c8673/20240208132219/216d5646-03b5-4c86-ad56-4603b53c8673_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/216d5646-03b5-4c86-ad56-4603b53c8673/20240208132219/216d5646-03b5-4c86-ad56-4603b53c8673_1080.jpg)
Slik kan en video på «Sexflix» se ut.
Foto: SkoleromTar opp kleine temaer
16 år gamle Amalie har nettopp sett de korte videosnuttene på «Sexflix». Der finnes det også fagartikler og samtalekort.
– Det virker jo som de tar opp kleine temaer, sier hun.
«Hvor mange bør jeg ligge med?»
«Hvor langt kan sperm sprute?»
Hun skulle ønske det fantes lignende videoer, da hun var med på sin første seksualitetsundervisning på slutten av barneskolen.
Selv synes 16-åringen at hun har fått for dårlig og for lite undervisning i seksualitet på grunnskolen.
Amalie er elev ved Færder videregående skole i Tønsberg.
Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRKHun mener hun ikke fikk tid til å tenke seg om, reflektere eller stille spørsmål.
To av tre elever sier også at den savnet mer undervisning, ifølge en undersøkelse gjort av Sex og samfunn.
Elevene etter henne må få mer undervisning innen seksualitet, mener hun.
Selskapet Skolerom har utviklet et nytt undervisningsopplegg for å forbedre seksualitetsundervisningen.
Egen sjenanse satte grensen
Line Therkelsen er daglig leder for Skolerom – et selskap som lager og selger undervisningsmateriell til grunnskole og videregående skole.
Det nye undervisningsmateriellet innen seksualitet som de har laget, er kalt «Sex i mente».
– I starten satte egen sjenanse grensen. Vi fniste og lo, ble 14 år igjen og fikk lyst til å krype under pulten, forteller Therkelsen.
Line Therkelsen, daglig leder for Skolerom, håper prosjektet deres bidrar til tryggere ungdom.
Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRKMen ettersom månedene gikk, fikk de et mer avslappet forhold til å snakke om onanering, følelser, overgrep og alt annet som hører med.
Målet er at lærerne skal få det på samme måte, noe som igjen vil gjøre undervisningen mindre flau for elevene.
Resultatet har blitt lekne videosnutter på «Sexflix», samtalekort og fagartikler.
Materiale er klart til bruk, men vil også utvikles videre.
Lærerne må bli mer rusta
Det er alltid fint med nye ressurser som støtte i seksualitetsundervisningen, men lærerne må bli trygge i den jobben.
Det mener både helsesykepleier i Larvik, Inger Marie Otterdal, og Ingvild Endestad i Sex og Samfunn.
Helsesykepleier i Larvik, Inger Marie Otterdal.
Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK– Det hjelper ikke med gode ressurser, hvis man ikke bruker tid på å finne ut hva det er som gjør at voksne synes det er skummelt og ubehagelig å snakke om kropp og seksualitet i klasserommet, sier Otterdal.
Lærere og dagens lærerstudenter sier at de ikke lærer nok gjennom undervisninga til å bli trygg, forteller Endestad.
– Det er de som skal være med elevene. Det handler om alt fra samtaler, lek, hva som skjer i friminuttet til å holde den konkrete seksualundervisninga.
Opplever at 16-åringer fremdeles kan lite
Over halvparten av 16- og 17-åringene som var med i undersøkelsen til Sex og samfunn savner undervisning om følelser.
Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK16-åringen i Tønsberg mener at videoene ikke er nok i seg selv.
– Lærerne må snakke med elevene om temaet, ta imot anonyme spørsmål og gi dem tid til å reflektere gjennom hele skoleåret, sier hun.
Til tross for at Amalie nå er videregåendeelev, opplever hun at mange på skolen tror på flere sex-myter og mangler kunnskap om grensesetting og hva som er normal seksuell atferd.
Vil ta livet av mytene
Kritikken hennes er den samme kritikken daglig leder Therkelsen har hørt mange ganger tidligere.
«Skolerom»-gjengen har fått hjelp av skolens kompetansemål og fagfolk til å utvikle «Sex i mente».
Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK– Seksualitetsundervisningen skal inn i mange fag gjennom hele skoleåret, oppklarer Therkelsen.
I de nye læremidlene fokuserer Skolerom mye på å «slå i hjel» myter og tabuer.
Det tror Amalie trengs.
– Jeg synes det er bra temaer. Dette liker jeg, sier hun.