Hekta på live: De lever direkte i sosiale medier- minutt for minutt
Direkteknappen lyser rødt på mobilen. Fenomenet «å gå live» vokser i rekordfart i sosiale medier, både blant kjendiser og vanlige folk. Er du hekta?
Influenser Oskar Westerlin sendte direkte på videoplattformen Twitch i over 11 døgn. Hver nye abonnent gav et minutt lenger stream.
Han spiste, sov, trente og hadde gjester mens folk så på.
Over 5000 personer fulgte med og det er det ingen som har klart før på norske Twitch.
Og det stopper ikke der.
- Sosiale medier er ute i hardt vær med jevne mellomrom, og i denne saken kan du lese hvordan profiler på TikTok påvirker ungdom til å trene og gå ned i vekt.
Snapmaskinen Raad
Det har tatt av for influenser, forfatter og TV-kjendis Isabel Raad. Hun har hanket inn over 350.000 følgere på sin snap-story som får følge hennes hverdag tett.
Raad kommenterer stadig inntektene hun får via snap, og er åpen om at hun kan tjene 40.000 til 60.000 kroner daglig på Snapchat-innholdet og reklamer.
Til TV 2 forteller hun at hun tjente 90.000 kroner på snap en dag, og det overrasket selv henne.
NRK har forsøkt å få en kommentar av Raad, uten å lykkes. Hun sier selv at hun ikke er så glad i media.
Hvor ofte scroller du på some?
– GOD MORGEN!
Influenser Benedicte Haugaard begynner dagen med en snap til sine følgere. Haugaard pumper ut snapper flere titalls ganger om dagen.
– Det er hverdag og kaos på Snapchat, hvor følgerne får bli med «bak fasaden» på alle prosjektene jeg jobber med, og bli kjent med meg, forklarer hun.
Tvillingene Vita og Wanda Mashadi trykker på record-knappen med en gang de våkner. De er populære blant mange som liker kjendiser, trening, mote og sunnhet.
Antall følgere: 122 000.
Men, man trenger ikke være kjendis for å dele sitt liv med sine følgere.
Snapchat har over 3 millioner månedlige aktive brukere i Norge.
– Norske Snapbrukere åpner appen i gjennomsnitt 40 ganger daglig, sier Lotus Hedebroe, Head of PR & Comms Nordic, Snapchat.
TikTok har 1,6 millioner unike brukere i Norge.
Regelen er at på TikTok må du ha 1000 følgere, og vips kan du sende direkte til alle som vil se.
Økonomi og utdanning
Milna Bosjnakovic er sivilingeniør og eiendomsinvestor. Hun har TikTok-live sendinger om å spare, tjene penger og investere.
– Serien handler ikke om å tjene raske penger, men om å forstå mekanismene rundt å bygge en formue. Utdanning er nøkkelen her, sier hun.
Live fra sauefjøset
Det er masse liv på Ringvassøy utenfor Tromsø. Her bor melkegeitbonde Mariell Solli Sørensen. Hun går live på TikTok hver uke.
– Livesendinger er en fantastisk måte å skape en dialog med de som ser på. Vi har 155 melkegeiter, og når jeg overtar vil jeg bli 5.-generasjons bonde på gården her, forteller hun.
Og, mens vi er på landsbygda kan vi stikke til Oppdal der sauebonde Marthe Grøseth Langset ser i mobilkameraet sitt.
– Jeg vil få vist frem den siden av landbruket som det sjeldent blir snakket om. Landbruket kommer som oftest frem i media når det er dyretragedier eller ved jordbruksoppgjøret. Men, det er jo så mye mer enn det, sier Langset.
Sjeldne diagnoser
– Hei TikTok, hvordan har dere det i dag, sier Torunn Mosby Larsen i Vennesla til mobilen sin.
I løpet av noen sekunder raser et tall i hjørnet på mobilen hennes opp. Det er seerne som har fått beskjed om at hun er direkte, og nå logger de seg på.
– Jeg går live hver dag for å spre et budskap. Jeg brenner for å skinne lys på sjeldne diagnoser og det å være ufør. Det er så mange fordommer mot oss, sier hun.
Legger du ut mye på Snapchat og Tik Tok
Kjersti Bjørnstad Fossesletten har endometriose og liker å holde seg aktiv på TikTok og Snapchat med matlaging og oppskrifter.
– Jeg er direkte hver uke, sier hun.
– Hvem er det som følger deg?
– Det er litt varierende, men gjerne voksne rundt i 30–40 års alderen og ungdommer mellom 13–18 år.
En god debatt
Jeanette Sebu er forkjemper for den gode debatten og bruker sin TikTok for å fremme det.
– Det er to-tre år siden jeg startet med live-sendinger som en form for sosial kontakt, uten å dra andre hjem i stua mi eller møte de over en kaffe.
Spennende for mange
Den direkte kommunikasjonen some gir oss hylles av fagfolk:
– Jeg tenker at dette er innovativt. Her kan brukerne selv forsøke å kommunisere direkte med et publikum og det er spennende, sier Niamh Ni Bhroin, forsker på medieinnovasjon ved Universitetet i Agder.