Hopp til innhold

Simen har jobbet 25 år på polet: – Blir systematisk motarbeidet

Etter et kvart århundre som ansatt i Vinmonopolet, mener Simen Svendsberget at lovverket gir ham rett til økt stilling. Da han ga arbeidsgiveren tydelig beskjed, fikk han i praksis mindre jobb.

Simen Svendsberget

– URETTFERDIG: Simen Svendsberget føler seg urettferdig behandlet av Vinmonopolet, men har tro på å vinne frem i Tvisteløsningsnemnda.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Nå har den 52 år gamle familiefaren klaget Vinmonopolet inn for Tvisteløsningsnemnda.

Svendsberget føler seg urettferdig behandlet av arbeidsgiveren.

– Det er viktig for meg å få frem at jeg elsker jobben min. Jeg trives med å gå på jobb og liker meg både blant kolleger og kunder.

Les også Går til sak mot Vinmonopolet – jobbet over 1000 timer mer enn avtalt

Ole Petter Vestli, Vinmonopolet i Sandefjord

Hadde heltidsstilling i Oslo

25 år har gått siden ekspeditøren slo inn den første vinflaska på kassaapparatet. I ti år var han heltidsansatt ved polutsalg i Oslo, før han i 2009 flyttet til Vestfold og ble deltidsansatt.

Nå har han en arbeidsavtale med Vinmonopolet på Nøtterøy i Færder kommune. Her jobber han i utgangspunktet 21 timer per uke, som tilsvarer en stilling på 56 prosent.

I praksis har han imidlertid jobbet langt mer.

– På ett år, fra desember 2022, jobbet jeg over 570 flere timer enn arbeidsavtalen tilsier. I henhold til arbeidsmiljøloven utløser det en rett til økt stilling, fremholder Svendsberget.

NRK har sett dokumentasjon på timetallet.

Les også Stempler Vinmonopolet som en versting – ber regjeringen rydde opp

Mimir Kristjansson

– Krav førte til færre ekstravakter

1. desember i fjor ba han arbeidsgiveren om økt stilling, med bakgrunn i alle timene han hadde jobbet utover arbeidsavtalen på 21 timer per uke. 8. mars i år ble kravet avvist.

– Etter at jeg krevde å få jobbe mer, har jeg nesten ikke fått ekstravakter. Jeg føler meg systematisk motarbeidet av Vinmonopolet. Det virker som arbeidsgiveren straffer de som sier fra, og jeg har snakket med flere kollegaer som opplever det samme.

Svendsberget reagerer også på at arbeidsgiveren ikke har tatt initiativ til forhandlinger etter at han la frem krav om både økt og full stilling.

– Jeg har søkt på to heltidsstillinger som ble utlyst ved henholdsvis polutsalget på Nøtterøy og i Sandefjord. Jeg ble innkalt til et felles intervju for begge stillingene, men deretter hørte jeg ikke noe mer.

– Følte meg som en betrodd medarbeider

På spørsmål fra NRK avviser han at andre forhold kan ligge til grunn for at han ikke får en høyere stillingsbrøk.

– Jeg har hatt låseansvar i flere år og har også blitt tiltrodd oppgaven med å telle opp penger og låse inn pengeposer i safen. Jeg hadde neppe fått slike oppgaver om arbeidsgiveren ikke stolte på meg, sier Svendsberget.

Les også Fagforbund om Vinmonopolet: – Dette er ikke akseptabelt

Bilde av inngangen til et Vinmonopol. Det er elektriske skyvedører og tegninger i sort og oransje på dørene. Over inngangen henger store bokstaver som staver VINMONOPOLET. Bak dørene synes hyller og rader med alkohol, foran dem er kasseområdet.

– Loven er krystallklar

Det er advokat Tor-Inge Baldersheim i Trolltinden Advokater Sandefjord som har bistått Svendsberget med klagen til Tvisteløsningsnemnda.

Han er ikke i tvil om at klienten har en god sak.

– Arbeidsmiljøloven er krystallklar. Svendsberget kan fremlegge dokumentasjon på hvor mye mertid han har jobbet utover arbeidsavtalen. Det i seg selv er nok til at han har rett på en større stillingsbrøk.

Svendsberget har også krevd opprykk til full stilling etter en annen bestemmelse i Arbeidsmiljøloven. Også det kravet er avslått av Vinmonopolet.

– Har ikke lykkes

Leder for kommunikasjon i Vinmonopolet, Kristin Welle-Strand, bekrefter at de er kjent med at denne saken er klaget inn for Tvisteløsningsnemnda.

Kristin Welle-Strand, Innovasjon Norge

Kristin Welle-Strand, leder for kommunikasjon i Vinmonopolet.

Foto: Agnete Brun

– Vi kan ikke kommentere innholdet i pågående personalsaker, men vårt utgangspunkt er at vi i slike saker ønsker å gå i dialog med den ansatte for å komme frem til gode løsninger både for den ansatte og bedriften. Det har vi ikke lykkes med her.