Hopp til innhold

Få svar etter flystyrten i Larvik: – Dette er vondt

Over et år etter ulykken vet fortsatt ikke de pårørende nøyaktig hva som skjedde på cirka 3600 fots høyde.

Ulykkesstedet i Larvik der et fly styrtet i 2021.

Havarikommisjonen har ikke funnet noe klart svar på hva som skjedde da et skolefly styrtet utenfor Larvik i 2021.

Foto: Geir Eriksen

Havarikommisjonen har ikke funnet noe klart svar på hva som skjedde da et skolefly styrtet utenfor Larvik i 2021.

Foto: Statens havarikommisjon

Havarikommisjonen har ikke funnet feil ved flyet som kan forklare hvorfor det kom ut av kontroll. Tekniske feil kan likevel ikke utelukkes, står det i Havarikommisjonens rapport.

– Dette er vondt. Vi må leve med det. Sorgen er der, og den kommer til å være der, sier pårørende Øyvind Frich.

Portrettbilde av Øyvind Frich, far til Filip August Müller Frich, som omkom i flystyrt utenfor Larvik i 2021.

Øyvind Frich er far til en av studentene som omkom i flystyrten. Han sier at rapporten fra Havarikommisjonen har gitt noen flere svar.

Foto: Siw Borgen / NRK

Begrensa informasjon

Årsaken til at flyet styrta var at det kom ut av kontroll i forbindelse med sakteflyging som var en del av opplæringsprogrammet for elevene som var om bord i flyet.

Det forteller Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Statens havarikommisjon.

Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Statens havarikommisjon.

Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Statens havarikommisjon.

Foto: H. Philip Hofgaard / NRK

– Vi vet mye om flyginga fram til det kom ut av kontroll. Deretter har vi begrensa informasjon. Da flyet havarerte ble det veldig ødelagt, og det tok også umiddelbart fyr.

Det har gjort at tilgangen på elektronisk informasjon har vært fraværende.

– Og så er det en del annen informasjon som har vært vanskelig å bekrefte entydig, forteller Halvorsen.

Mistet livet

I november 2021 styrtet et småfly fra flyskolen Pilot Flight Academy i en skog på sørsiden av E18 mellom Langangen og Larvik.

Studentene Filip August Müller Frich (21) fra Dombås og Lillehammer, Eirik Paulsen (22) fra Bodø og instruktøren Goran Neskovic (30) fra Oslo mistet livet.

Les også Politiet har frigitt navnene på de omkomne etter flyulykken

Minnestund Torp

Flyet skal ha gjennomført flere 360-graders svinger i cirka 3600 fots høyde, før det raskt mistet høyde og styrtet.

Havarikommisjonen anslår at flyet var ute av kontroll i drøyt 30 sekunder før det traff bakken.

Flyet traff fjellterreng med en hastighet på anslagsvis 145 km/t, ifølge rapporten.

Bildet viser hvor fylet gikk ned.

KART: Bildet viser ruten til flyet før det styrtet.

Foto: Flightradar24

Mener det manglet rutiner

Øyvind Frich sier at han og de andre pårørende har gruet seg til å lese Havarikommisjonens rapport om ulykken i 2021.

Slik Frich tolker rapporten, er det flere mulige årsaker til at det gikk så galt da studentene skulle gjøre avanserte øvelser i lufta over Larvik. Han mener blant annet at skolen manglet rutiner.

Dette kjenner ikke rektor Karl Morten Rosenlund seg igjen i.

Flyvingen var en del av et godkjent skoleprogram. I Havarikommisjonens rapport pekes det imidlertid på følgende punkter:

  • Det var ikke standardisert at instruktørene først skulle demonstrere en øvelse før eleven fikk prøve.
  • Det ble ved en feil avsatt for kort tid til forberedelser før flygingen. Dette kan ha medført noe stress.
  • Havarikommisjonen har inntrykk av at Pilot Flight Academy ikke har hatt tilstrekkelig oppmerksomhet på spinn.
  • Det var på hendelsestidspunktet ikke krav om regelmessig trening for flyinstruktørene i å ta fly ut av spinn. Det var heller ikke et myndighetskrav. Skolen har nå innført krav til oppfriskingstrening for instruktørene.

Les også Mistet nære studievenner i flystyrt: – Vi sliter med å forstå hva som har skjedd

Jacob Rosenvinge Høyem

Forventet rapport

Rosenlund sier til NRK at rapporten er som forventet.

– Den er stort sett i henhold til vår egen interne rapport.

Karl Morten Rosenlund inne i en hangar på pilotskolen.

Karl Morten Rosenlund, rektor ved Pilot Flight Academy.

Foto: Fredrik Hansen / NRK

Han opplyser at skolen har gjennomgått alle sine rutiner.

– Vi finner ikke noe ved våre rutiner som ikke er i henhold til reglementene, sier Rosenlund.

Frode Granlund, grunnlegger av Pilot Flight Academy, ønsker ikke å kommentere Havarikommisjonens rapport, men henviser til dagens ledelse.

– Jeg var ikke lenger daglig leder da ulykken skjedde og trakk meg ut av skolen ikke lenge etter, sier Granlund.

– En sterk følelse

Flyet var så ødelagt at det er vanskelig å finne noen teknisk årsak til ulykken.

– De har ikke funnet noen årsak. Men jeg sitter med en sterk følelse av at dette er skolen sitt ansvar, sier Frich til NRK.

Rosenlund sier at Frich ikke har noe holdepunkt for det utsagnet og skjønner ikke hvor det kommer fra.

– Jeg har full respekt for at pårørende er fortvila over å ha mista en av sine kjære og ønsker å finne et svar med to streker under. Og kanskje også fordele skyld, sier rektoren.

– Men jeg føler ikke at noe kunne vært gjort særlig annerledes og jeg føler heller ikke at skolen har gjort noe som strider mot de bestemmelser vi har å forholde oss til.

Vitne

Ifølge politiet så et vitne et fly med problemer på vei ned mot bakken.

Det bekrefter også Halvorsen.

– Det har vært til stor nytte for å bekrefte det vi hadde av informasjon ellers.

Dette ble lest ut på radiofrekvensen for fly i området kl. 09.21.55:

Golf fox golf, fra Farris (flygelederne kaller opp et annet fly)
Ja
Det flyet som operererte (ikke mulig å tyde) når du tok av får jeg ikke tak i.
Og jeg ser han ikke på radaren.
Så fint hvis du holder øynene godt åpne og sier fra hvis du ser noe mistenkelig
nært bakken eller under kontrollert luft

Henvendelse til det europeiske luftfartstilsynet

Av ukjent årsak entret flyet spinn og styrtet. Det er ikke kjent om det var eleven eller instruktøren som fløy da flyet kom ut av kontroll, men instruktøren skal uansett utgjøre en sikkerhetsbarriere, står det i rapporten.

Havarikommisjonen skriver videre at det ikke er krav til praktisk vedlikeholdstrening for instruktører med hensyn til verken å forhindre spinn eller uttak fra spinn.

– Vi har retta en henvendelse til det europeiske luftfartstilsynet, der vi ber om at rammene rundt denne type trening styrkes og gjøres bedre, sier Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark