Tirsdag 23. november 2021 øvde en elev og en instruktør på sakteflyving i 3600 fots høyde over Larvik.
En annen elev fra Pilot Flight Academy var med som passasjer i flyet.
Av ukjent årsak kom flyet i spinn og styrtet.
Instruktøren og de to elevene mistet livet i ulykken.
– Må trenes på
Det er ikke kjent om det var eleven eller instruktøren som fløy da flyet kom ut av kontroll, men en instruktør skal kunne gripe inn og få kontroll på flyet.
– Dette må trenes på, understreker Havarikommisjonen i en rapport etter ulykken.
Det er ikke mulig å fastslå nøyaktig når flyet kom ut av kontroll.
Havarikommisjonen anslår at det skjedde drøyt 30 sekunder før flyet traff bakken.
– Må håndteres på refleks
Flyinstruktøren hadde teoretisk opplæring i steiling og spinn, men hadde kun hatt 45 minutters flytrening i dette.
Det er innenfor kravet, men for lite, mener Havarikommisjonen.
De skriver i rapporten:
«Havarikommisjonen mener at 45 minutters praktisk trening og teoretisk opplæring ikke gir et tilstrekkelig grunnlag til å kunne avverge et spinn».
– Å gjenkjenne og stoppe et spinn som er i ferd med å utvikle seg, kan ikke læres teoretisk. Spinn må oppleves og trenes på, slik at det håndteres på refleks, står det i rapporten.
Det kan være vanskelig å komme ut av en spinnsituasjon, sier Kåre Halvorsen, som er avdelingsdirektør for luftfart.
– Vi mener kravet til instruktører er for lavt. De bør ha mer trening. I tillegg bør det være et krav til instruktører om at treningen repeteres.
Det er rektoren ved Pilot Flight Academy enig i.
– Vi har tatt med det samme i vår internrapport. Alle våre instruktører må gjennomgå alle punkter i instruktørutdanningen minst hvert tredje år. Det gjelder også uttak av spinn, sier Karl Morten Rosenlund.
– Var delvis under kontroll
De fleste «normale» spinn kan stoppes ved hjelp av riktig teknikk.
Havarikommisjonen mener det er sannsynlig at instruktøren forsøkte å få flyet ut av spinnet.
Ifølge rapporten har instruktøren trolig rukket gjennom fire av fem punkter som skal til for å rette opp flyets rotasjon.
– Vi har et øyenvitne som så flyet. Hans observasjoner har vært nyttige for å bekrefte det vi har funnet gjennom annen informasjon, sier Halvorsen.
Ifølge vitnet spant flyet med nesen pekende bratt nedover i den perioden han så det.
Havarikommisjonens tolkning av funn på havaristedet viser at flyet må ha truffet bakken med bratt vinkel. Blant annet ble flyets neseparti ikke slått inn, men slått opp fra undersiden.
– Dette kan tyde på at rotasjonen hadde stoppet da flyet traff bakken, og at flyet var delvis under kontroll, står det i rapporten.
En annen mulighet er at flyet traff skråningen på en slik måte at det ikke var mulig å gjenkjenne tegn på rotasjon.
Ber EU skjerpe kravene
– Tror dere mer trening kunne gitt et annet utfall?
– Det blir ren spekulasjon. Instruktøren hadde den treningen som oppfyller kravene, sier Halvorsen og fortsetter:
– Men det er jo slik at jo mer eksponert man er på noe, jo bedre blir man gjerne. Vi har tro på at mer kunnskap kunne ha vært av det gode.
Høyere krav er også tatt opp med EUs flysikkerhetsbyrå, men de har uttalt at de gjeldende forskriftene er tilstrekkelige.
Havarikommisjonen har likevel valgt å opprettholde sikkerhetsrådet.
– Det må i hvert fall bli krav til repetisjon, sier Halvorsen.