Fredag la regjeringen frem Nasjonal transportplan (NTP) ble det klart at regjeringens satser 168 milliarder kroner på jernbane de neste ti årene. Det loves blant annet at indre Inter City, som er en dobbeltsporutbygging fra Oslo til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar skal være ferdig utbygd i 2024.
– Det er en gedigen satsing som er helt nødvendig for å løse transportutfordringene. Jeg er veldig fornøyd med 50 prosent økning av jernbanebudsjettet i denne perioden, og vi er klare til å gjennomføre denne satsingen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger til NRK.no
Stanser forfall tidlig
Drift og vedlikehold er store satsingsområdene i planen, og regjeringen legger opp til at forfall stanses tidlig og at man også retter opp i tidligere forfall.
– Vi er fornøyd med at man legger opp til en kraftig satsing fremover, både når det gjelder drift og vedlikehold, når det gjelder å ta fatt på utfordringene i byområdene, og på investeringer ellers i vei, sier en fornøyd Terje Moe Gustavsen, veidirektør i Statens Vegvesen til NRK.
Langsiktig
Planen som ble lagt fram fredag strekker seg fra 2013 og ti år frem i tid. Det stilles derfor spørsmålstegn ved om planen, som skal gjelde gjennom to stortingsperioder og to stortingsvalg, er realistisk.
– Erfaringsmessig har regjeringen rett i at de økonomisk sett har fulgt opp alle tidligere transportplaner, så vi legger til grunn for at også denne planen blir fulgt opp, sier Gustavsen.
På mandag starter arbeidet med handlingsprogrammet som er arbeidsplanen for de fire første årene.
– Vi har ikke tenkt til å hvile et sekund på laurbærene, understreker veidirektøren.
Ferdig i 2020
Et av punktene på årets plan har vært utbyggingen av Inter City. Prosjektet skal få reisetiden skal ned til under en time, og med avganger hver halvtime.
I fjor ønsket Jernbaneverket 127 milliarder og 13 år for å gjøre ferdig prosjektet. Nå har de fått ønsket innvilget, og den første store intercity-strekningen skal iverksettes og vil etter planen stå ferdig i 2020.
– Vi får til en utvikling av infrastruktur og vi får styrket transport i byene og også mellom byer og tettsteder som er bra, sier Gustavsen.
– Følger opp
– Vi ser at regjeringen følger opp den satsingen vi så i forrige plan, og vi er fornøyde med den totale satsingen. Dette ser bra ut, om det nå kommer penger i hvert budsjett framover, sier leder Roger Hansen i Norsk transportarbeiderforbund.
– Veibevilgningene ser ut til å være bra. Det er en fordeling mellom statlige penger og bompenger som forventet. Det er også en fordel at jernbanen får penger; det gagner oss alle, sier Hansen.