- Les også:
Han leder redaksjonen som skal drifte NRKs kontoer på sosiale medier under valget.
Her finner du NRK valg på Facebook, Twitter og Instagram.
– Bruker du emneordet #nrkvalg, uansett sosialt medium, skal du være sikker på at NRK ser deg. Vi skal også være bindeleddet mellom aktiviteten på sosiale medier og inn i våre valgsendinger på fjernsyn og radio, sier Trulsen.
Nettmøte med Jupskås
I tillegg til tilnærmet døgnberedskap på de store sosiale mediene, ønsker NRK å gi seerne et ekstratilbud på nett under de store folkemøtene i Arendal, Tromsø, Bergen og på Chateau Neuf.
Da vil valgsiden på NRK.no gjøres om til et livesenter med sosiale medier-integrasjon og nettmøte med gode gjester.
- Les også:
Under den første partilederrunden i Arendal stiller statsviter Anders Ravik Jupskås til nettmøte. Jupskås skal være Ingunn Solheims faste valganalytiker i programmet Valgstudio, som starter tirsdag.
– Anders er en lysende talentfull analytiker med unik innsikt i norsk politikk og valghistorie. Hva er vel bedre enn å presentere ham først på nettet? spør Trulsen.
Mandag tjuvstarter dermed Jupskås sitt valgengasjement, og du kan chatte med ham på NRK.no mens du ser folkemøtet fra Arendal og før- og ettersendingene til Verdens Rikeste Land.
Det beste fra Twitter
Du kan også selv delta i ordskiftet i løpet av kvelden. I livesenteret løfter vi nemlig fram det mest relevante av det som skrives på Twitter merket med emneordet #nrkvalg.
– Vi tror at et redaksjonelt utvalg av de mest interessante bidragene er mer verdifullt for publikum. Disse vil vises på NRK.no. Vi vil også sluse de beste tweetene inn i tv-sendinga, sier redaksjonsleder Trulsen.
– På den måten vil nrk.no/valg bli et komfortabelt alternativ for deg som vil se partilederdebatten og Verdens Rikeste Land uten å gå glipp av den mest relevante aktiviteten på sosiale medier, sier han.
Opptatt av klær og kroppsspråk
En undersøkelse som ble lagt frem fredag under medieforskerkonferansen Normedia, viser at politikernes klær, formuleringer og kroppsspråk er noe av det som blir mest debattert på Twitter under TV-sendingene.
- Prøv NRKs valgomat
Venstreleder Trine Skei Grande sier hun bryr seg mer om hva hun skal si, enn hvordan hun skal se ut under debattene.
– For å være helt ærlig så er det ikke viktig for meg i det hele tatt. Jeg bryr meg om hva jeg skal si, men jeg vet at andre bryr seg om det, og derfor har jeg på meg noe som ikke alle snakker om, sier Grande.
Debatt om debatten
I undersøkelsen kommer det frem at omtrent halvparten av alle twitter-meldingene er relatert til TV-debattene.
– Det er altså en debatt om debatten, sier Bente Karlsnes som sammen med Arne Krumsvik og Tanja Storsul, står bak studien om bruk av Twitter under TV- sendte debatter
I studien har forskerne undersøkt strømmen av twittermeldinger under to debatter i 2011.
- Les også:
– Vi ser at en del av meldingene handler som hva slags smykker de har på seg, hva slags dialekt de snakker og om de uttrykker seg grammatikalsk riktig, sier Karlsnes.
Trine Skei Grande er aktiv på Twitter og følger med på meldingene, men for partilederen er det enkelte ting hun tar mer til seg enn andre.
– Jeg er opptatt av de tilbakemeldingene vi får om politikk og det vi mener. Og kanskje jeg sa noe på en litt teit måte. Det er sånn jeg kan lære litt av, men de andre tilbakemeldingene, med forslag om lange eller korte øredobber, det er så langt unna meg som person som det går an, sier Grande.
Tweets gir stemmer
Ved Indiana University i USA har sosiologer funnet en sammenheng mellom andelen «tweets» som inneholder en kandidats navn og antall faktiske stemmer på samme kandidat, skriver NTB.
Forskerne har studert valget på kandidater til Representantenes hus i Kongressen i 2010 og 2012, og konklusjonen er at det er likegyldig hvorvidt kandidaten fikk ros eller ris på det sosiale nettverket.
– Vi kaller det et «all oppmerksomhet er god oppmerksomhet»-resultat, sier foreleser Fabio Rojas ved universitetets institutt for sosiologi.