– Alt som har blitt dokumentert viser et land med systematisk diskriminering og undertrykking som kolliderer med verdier vi liker å fremheve i vår del av verden. Det er også den verdenen hvor de store annonsørene er.
Det sier NHH-professor og ekspert på markedsføring, Tor W. Andreassen, til NRK.
Qatar er VM-vert for mesterskapet som starter 20. november. VM-arrangøren er blant annet kritisert for manglende menneskerettigheter og for sine lover mot homofili som kan gi flere års fengsel.
Flere av hovedsponsorene til årets fotball-VM i Qatar er store på det norske markedet.
Sterke merkevarer i Norge og globalt, som Coca-Cola, McDonald's, Adidas, Visa og Hyundai har vært sponsorer av verdensmesterskapet for herrer i en årrekke – også i år.
Flere av disse sponsorene velger likevel å ikke gjøre noen markedskampanjer på norsk jord i forbindelse med mesterskapet.
– Vi anerkjenner bekymringene som er knyttet til det kommende fotball-VM i Qatar. I stedet for å avslutte vårt historiske engasjement for fotball, mener vi at vi kan utrette mer ved å bli.
Det sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola i Norge, Inger Marie Ingdahl, til NRK.
Selskapet er en av verdens mest kjente merkevarer, og har blant annet vært offisiell sponsor av fotball-VM siden 1978.
– Vi kommer ikke til å gjøre noe lokalt, men vil ha fokus på jul som er en av årets viktigste kampanjer i november og desember, sier Ingdahl.
– Bedre å trekke seg
Det kontroversielle fotballmesterskapet i Qatar har skapt et markedsføringsproblem for sponsorene, mener Tor W. Andreassen.
Han sier de hadde tjent på å trekke seg fra mesterskapet.
– Jeg mener det. Jeg mener også at det har brakt FIFA i et dårlig lys og at Qatar har blitt eksponert som det landet det er, sier han til NRK.
– Slik sett er sponsorene, ved ikke å trekke seg, på kollisjonskurs med samfunnsnormene og dermed mange av normene og verdiene til kundene, mener han.
Andreassen sier at det å trekke seg som sponsorer vil være et viktig signal om at man tar avstand fra vertskapslandet.
– Dette argumentet var langt fremme hos ledere av store globale selskaper da de trakk seg ut av Russland etter 24. februar, poengterer han.
Flere av sponsorene skriver i sine svar til NRK at de har tatt en rekke initiativ for å påvirke innenfra. NRKs sportskommentator Jan Petter Saltvedt mener dette er et orkestrert spill for «oss på galleriet.»
– Om det er en virkelig intensjon om å bidra til endring, så må man ta grep på globalt nivå og ikke bare kamuflere seg unna i det markedet hvor det er mest åpenbart at de kommer til å få motstand.
– De driver med VM-burgere og målretta kampanjer i veldig mange andre land. Det er ikke noe ønske om noen reell endring i noe av det de sier, sier Saltvedt.
Selger VM-burgere
Globalt kjører McDonald's en rekke kampanjer rettet mot Qatar-VM. Blant annet lanserer de en egen «VM-burger» i noen utvalgte land.
Det velger de ikke å gjøre i Norge.
– McDonald’s i Norge har ingen aktiviteter eller kampanjer relatert til dette mesterskapet. Spørsmålene dine må derfor rettes til McDonald’s globalt, sier kommunikasjonssjef i McDonald's i Norge, Kristina Johansen.
– Er dette noe som skiller seg ut fra andre verdensmesterskap for deres del?
– Vi gjennomfører de aktiviteter og kampanjer vi mener er riktige for det norske markedet og våre gjester.
– McDonald’s i Norge har også tidligere valgt å ikke ha lokale aktiviteter og kampanjer knyttet til mesterskap som er sponset av McDonald’s globalt, legger hun til.
Globalt, men ikke i Norge
Også Hyundai dropper markedsføring i Norge, til tross for at de er en av hovedsponsorene til årets mesterskap.
Bilmerket har vært partner med FIFA siden 1999.
– Hyundai er fortsatt sponsor for FIFA under årets verdensmesterskap for herrer, men denne gangen for å bidra til å skape et bærekraftig arrangement, sier PR-sjef for Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen.
Selskapet har lansert en bærekraftskampanje inn mot VM. Den er internasjonal, men blir ikke brukt i Norge.
– Med andre ord er det lokalt besluttet at Hyundai Motor Norway ikke vil gjøre noen markedsaktiviteter eller kommunikasjon i forbindelse med årets verdensmesterskap i fotball for herre, sier Knudsen.
– Vi forventer at FIFA fortsetter sine initiativer med vertsland for fullt ut å respektere menneskerettighetene, og fortsetter nøye å overvåke dets bestrebelser i å gjøre dette, sier Knudsen.
Adidas skiller seg ut
Adidas er den eneste sponsoren som opplyser til NRK at de vil kjøre reklamekampanjer i Norge. Visa har ikke svart på våre henvendelser.
– Vi vil forsterke vår globale kampanje i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver i Adidas, Stefan Pursche.
Han presiserer at Adidas ikke var involvert i beslutningen om å tildele VM til Qatar, og at de har vært tett på Fifa og Qatars regjering for å forbedre situasjonen rundt menneskerettigheter i landet.
I mai ga Pursche en uttalelse til SVT, som NRK har hatt et samarbeid med i Qatar-dekningen, hvor han sier at Adidas forventer at mesterskapet skal være fullt tilgjengelig for alle besøkende.
– Dette uavhengig av nasjonalitet, religion, seksuell legning eller etnisk bakgrunn, sa Pursche.
For bare et par dager siden ble VM-ambassadør Khalid Salmans intervju med tysk TV stanset da han begynte å snakke om homoseksualitet.
– Det er en skade på sinnet, sa han i et intervju med tyske ZDF.
Qatar hevder likevel at alle er velkomne til mesterskapet. Salman var likevel klar på at de besøkende må tilpasse seg.
– De må akseptere våre lover. Homoseksualitet er haram. Vet du hva haram (forbudt i islam) er? sier han i TV-innslaget.
Deretter ble intervjuet avbrutt av en kollega av Salman.