Hopp til innhold

Hovedsponsorene «skjuler» Qatar-VM i Norge

Ligger lavt i Norge – til tross for at de er hovedsponsorer for verdensmesterskapet.

VM i Qatar.

I QATAR – IKKE I NORGE: Qatar-VMs hovedsponsorer vil naturligvis være fremtredende under VM. I Norge er historien en annen.

Foto: Karim Jaafar / AFP

– Alt som har blitt dokumentert viser et land med systematisk diskriminering og undertrykking som kolliderer med verdier vi liker å fremheve i vår del av verden. Det er også den verdenen hvor de store annonsørene er.

Det sier NHH-professor og ekspert på markedsføring, Tor W. Andreassen, til NRK.

Qatar er VM-vert for mesterskapet som starter 20. november. VM-arrangøren er blant annet kritisert for manglende menneskerettigheter og for sine lover mot homofili som kan gi flere års fengsel.

Flere av hovedsponsorene til årets fotball-VM i Qatar er store på det norske markedet.

Sterke merkevarer i Norge og globalt, som Coca-Cola, McDonald's, Adidas, Visa og Hyundai har vært sponsorer av verdensmesterskapet for herrer i en årrekke – også i år.

Flere av disse sponsorene velger likevel å ikke gjøre noen markedskampanjer på norsk jord i forbindelse med mesterskapet.

Qatar-VM

Sterke merkevarer bruker VM som en del av sin promotering. Bare ikke i Norge.

Foto: AP/NRK

– Vi anerkjenner bekymringene som er knyttet til det kommende fotball-VM i Qatar. I stedet for å avslutte vårt historiske engasjement for fotball, mener vi at vi kan utrette mer ved å bli.

Det sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola i Norge, Inger Marie Ingdahl, til NRK.

Selskapet er en av verdens mest kjente merkevarer, og har blant annet vært offisiell sponsor av fotball-VM siden 1978.

Vi kommer ikke til å gjøre noe lokalt, men vil ha fokus på jul som er en av årets viktigste kampanjer i november og desember, sier Ingdahl.

I Norge vil Coca-Cola promotere jula og ikke Qatar-VM.

I Norge blir julen prioritert foran fotball-VM i Qatar.

Foto: MIKE BLAKE / Reuters

Bedre å trekke seg

Det kontroversielle fotballmesterskapet i Qatar har skapt et markedsføringsproblem for sponsorene, mener Tor W. Andreassen.

Han sier de hadde tjent på å trekke seg fra mesterskapet.

Jeg mener det. Jeg mener også at det har brakt FIFA i et dårlig lys og at Qatar har blitt eksponert som det landet det er, sier han til NRK.

Tor W. Andreassen

NHH-professor og ekspert på markedsføring, Tor W. Andreassen.

Foto: NHH

Slik sett er sponsorene, ved ikke å trekke seg, på kollisjonskurs med samfunnsnormene og dermed mange av normene og verdiene til kundene, mener han.

Andreassen sier at det å trekke seg som sponsorer vil være et viktig signal om at man tar avstand fra vertskapslandet.

Dette argumentet var langt fremme hos ledere av store globale selskaper da de trakk seg ut av Russland etter 24. februar, poengterer han.

Les også Derfor sender NRK fotball-VM

FIFA World Cup Qatar 2022 Preview

Flere av sponsorene skriver i sine svar til NRK at de har tatt en rekke initiativ for å påvirke innenfra. NRKs sportskommentator Jan Petter Saltvedt mener dette er et orkestrert spill for «oss på galleriet.»

– Om det er en virkelig intensjon om å bidra til endring, så må man ta grep på globalt nivå og ikke bare kamuflere seg unna i det markedet hvor det er mest åpenbart at de kommer til å få motstand.

Coca-Cola er på en rundreise for å vise frem VM-pokalen i alle 32 deltakerlandene. Her fra lanseringen i Dubai, hvor blant annet de to tidligere fotballspillerne, Kaká og Iker Casillas, var representert.

Coca-Cola er på en rundreise for å vise frem VM-pokalen i alle 32 deltakerlandene. Her fra lanseringen i Dubai, hvor blant annet de to tidligere fotballspillerne, Kaká og Iker Casillas, var representert.

Foto: Kamran Jebreili / AP

– De driver med VM-burgere og målretta kampanjer i veldig mange andre land. Det er ikke noe ønske om noen reell endring i noe av det de sier, sier Saltvedt.

Selger VM-burgere

Globalt kjører McDonald's en rekke kampanjer rettet mot Qatar-VM. Blant annet lanserer de en egen «VM-burger» i noen utvalgte land.

Det velger de ikke å gjøre i Norge.

– McDonald’s i Norge har ingen aktiviteter eller kampanjer relatert til dette mesterskapet. Spørsmålene dine må derfor rettes til McDonald’s globalt, sier kommunikasjonssjef i McDonald's i Norge, Kristina Johansen.

Er dette noe som skiller seg ut fra andre verdensmesterskap for deres del?

Vi gjennomfører de aktiviteter og kampanjer vi mener er riktige for det norske markedet og våre gjester.

McDonald’s i Norge har også tidligere valgt å ikke ha lokale aktiviteter og kampanjer knyttet til mesterskap som er sponset av McDonald’s globalt, legger hun til.

Les også Norske pensjonspenger kan være investert i Qatar

Qatar

Globalt, men ikke i Norge

Også Hyundai dropper markedsføring i Norge, til tross for at de er en av hovedsponsorene til årets mesterskap.

Bilmerket har vært partner med FIFA siden 1999.

Hyundai er fortsatt sponsor for FIFA under årets verdensmesterskap for herrer, men denne gangen for å bidra til å skape et bærekraftig arrangement, sier PR-sjef for Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen.

Selskapet har lansert en bærekraftskampanje inn mot VM. Den er internasjonal, men blir ikke brukt i Norge.

Hyundai har lansert en bærekraftskampanje i forkant av VM i Qatar.

Promobilder fra Hyundai sin bærekraftskampanje i forbindelse med VM.

Foto: Hyundai

Med andre ord er det lokalt besluttet at Hyundai Motor Norway ikke vil gjøre noen markedsaktiviteter eller kommunikasjon i forbindelse med årets verdensmesterskap i fotball for herre, sier Knudsen.

Vi forventer at FIFA fortsetter sine initiativer med vertsland for fullt ut å respektere menneskerettighetene, og fortsetter nøye å overvåke dets bestrebelser i å gjøre dette, sier Knudsen.

Les også Flere redaktører tror på dårligere seertall for VM i Qatar – spår «dramatisk fall»

Artisten Moddi på heimekontor

Adidas skiller seg ut

Adidas er den eneste sponsoren som opplyser til NRK at de vil kjøre reklamekampanjer i Norge. Visa har ikke svart på våre henvendelser.

– Vi vil forsterke vår globale kampanje i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver i Adidas, Stefan Pursche.

Adidas står blant annet for årets VM-ball. Ballen heter "Al Rihla", som betyr "reisen" på arabisk. Designet skal være inspirert av kulturen, arkitekturen, de ikoniske båtene og flagget til Qatar.

Adidas står blant annet for årets VM-ball. Ballen heter «Al Rihla», som betyr «reisen» på arabisk. Designet skal være inspirert av kulturen, arkitekturen, de ikoniske båtene og flagget til Qatar.

Foto: MOHAMED ALI ABDELWAHID / AFP

Han presiserer at Adidas ikke var involvert i beslutningen om å tildele VM til Qatar, og at de har vært tett på Fifa og Qatars regjering for å forbedre situasjonen rundt menneskerettigheter i landet.

I mai ga Pursche en uttalelse til SVT, som NRK har hatt et samarbeid med i Qatar-dekningen, hvor han sier at Adidas forventer at mesterskapet skal være fullt tilgjengelig for alle besøkende.

– Dette uavhengig av nasjonalitet, religion, seksuell legning eller etnisk bakgrunn, sa Pursche.

For bare et par dager siden ble VM-ambassadør Khalid Salmans intervju med tysk TV stanset da han begynte å snakke om homoseksualitet.

– Det er en skade på sinnet, sa han i et intervju med tyske ZDF.

Qatar hevder likevel at alle er velkomne til mesterskapet. Salman var likevel klar på at de besøkende må tilpasse seg.

– De må akseptere våre lover. Homoseksualitet er haram. Vet du hva haram (forbudt i islam) er? sier han i TV-innslaget.

Deretter ble intervjuet avbrutt av en kollega av Salman.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter VM-ambassadørens kommentarer. Her fra en protest foran FIFA-museet i Sveits.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter VM-ambassadørens kommentarer. Her fra en protest foran FIFA-museet i Sveits tirsdag denne uken.

Foto: Michael Buholzer / AP

SISTE NYTT

Siste nytt