Derfor risikerer de livet for å komme til Storbritannia

De siste dagene har flere enn 3000 migranter forsøkt å ta seg fra Frankrike til Storbritannia med livet som innsats.

CALAIS MIGRANTER EUROTUNNEL

LIVSFARLIG: Siden begynnelsen av juni har ni mennesker mistet livet i forsøket på å ta seg inn i kanaltunnelen fra fransk side, med mål om å komme seg til Storbritannia. Natt til onsdag ble rundt 2000 personer stoppet.

Foto: PHILIPPE HUGUEN / Afp

Natt til tirsdag ble rundt 2000 personer stoppet da de prøvde å ta seg inn i den undersjøiske tunnelen som går fra Calais i Frankrike til Dover i England.

Natten etter forsøkte 1500 å gjøre det samme. En av dem døde da han ble påkjørt av et kjøretøy som var på vei ned fra en togvogn. Ifølge The Guardian har ni mennesker mistet livet i forsøk på å ta seg inn i tunnelen fra fransk side siden begynnelsen av juni.

Migrantenes håp er at et bedre liv venter i den andre enden av tunnelen – dersom man overlever den livsfarlige ferden.

1. Lettere å finne arbeid

Det er flere grunner til at det anses som mer attraktivt å søke asyl i Storbritannia fremfor Frankrike.

Én av dem er muligheten til å tjene penger. Mens arbeidsledigheten i Frankrike i lang tid har ligget på nærmere ti prosent, er arbeidsledigheten i Storbritannia på i underkant av seks prosent.

Don Flynn i Migrants' Rights Network i London sier til den belgiske kringkasteren RTBF at livet som innvandrer for mange er lettere i Storbritannia enn i Frankrike.

– I London er det svært enkelt å finne arbeid. Om ikke annet så for noen dager, eller svart arbeid som er dårligere betalt. For noen vil en jobb til fire euro timen likevel være langt mer enn det de kan tjene i hjemlandet.

Eurotunnel

MANGE STOPPES: Selskapet som drifter kanaltunnelen hevder at de har stanset 37.000 migranter fra å gå inn i denne terminalen i Calais siden januar.

Foto: Thibault Camus / Ap

2. Nyttige språkkunnskaper

Flynn påpeker at man også kan klare seg med dårlige engelskkunnskaper i Storbritannia.

Den franske avisen Le Figaro skriver at språket spiller en sentral rolle. Mange av migrantene kommer fra tidligere britiske kolonier, som Sudan, Irak, Somalia og Pakistan, og snakker godt engelsk.

For disse er det enklere å orientere seg i Storbritannia enn i Frankrike.

3. Familie og nettverk

– Innvandrernes nettverk er godt utbygd i London. Det er enklere å bli integrert og bli kjent med andre, sier Don Flynn til RTBF.

En rapport fra British Refugee Council og France Terre d’Asile fra 2009, fastslår også at asylsøkere ofte oppgir familiegjenforening som en årsak til at de ønsker seg til Storbritannia.

FRANCE-MIGRANTS/ An Afghan migrant,cooks in his makeshift shelter, somewhere in the wood near the harbour of Calais

THE JUNGLE: Mange migranter lever under kummerlige forhold i leiren som kalles «The Jungle» i Calais, ikke langt fra Eurotunnel-kanalen. Dette bildet fra 2009 viser en afghansk mann som lager mat utenfor teltet han bor i.

Foto: PASCAL ROSSIGNOL / REUTERS

4. Vil registreres i Storbritannia

Europeisk lov tilsier at migranter skal søke asyl og få asylsøknaden behandlet i det første EU-landet de kommer til. Dersom en migrant i eksempelvis Frankrike opplyser at han kom inn til Europa via et annet EU-land, kan personen sendes tilbake til det landet.

Storbritannia står imidlertid utenfor Schengen-samarbeidet, og har beholdt egen grensekontroll. Britiske myndigheter må derfor behandle søknadene til alle asylsøkere som ankommer øya, skriver The Migration Observatory.

Har stoppet 37.000 siden januar

Ifølge NTB har Eurotunnel, selskapet som drifter kanaltunnelen mellom England og Frankrike, hindret 37.000 migranter fra å gå inn i terminalen i Calais siden januar.

Selskapet skal ha brukt 13 millioner euro til å skjerpe sikkerheten for å stanse de desperate migrantene som forsøker å komme seg inn, skriver NTB.

– Presset vi er under nå – og hver natt – er større enn et driftsselskap kan håndtere på overkommelig vis. Det krever en passende reaksjon fra statlige myndigheter, heter det i en pressemelding fra Eurotunnel onsdag formiddag.

SISTE NYTT

Siste nytt