Under forberedelsene til ekspedisjonen til Antarktis med båten «Nilaya» fikk Andhøy og mannskapet hans det plutselig travelt. De fikk vite at de var uønsket på New Zealand, og ville bli deportert. Derfor måtte de i all hast kaste loss og sette kurs for internasjonalt farvann.
LES:
Ikke en del av planen
– Immigrasjonsmyndighetene kom til oss den 23. januar og sa at vi måtte forlate landet snarest. Da ble det veldig hektisk, og vi måtte bare reise, sier Andhøy.
Da de kom ut på havet oppdaget Andhøy at i tillegg til mannskapet på fire, var en av hjelpemannskapene blitt igjen om bord.
– Det ble en del ting vi måtte ordne i hui og hast, og vi forlot land med en mann ekstra om bord. Da fikk vi et nytt delikat problem. Men vi er fem mann som reiser sørover nå. Fire som har vært i isen før, og blindpassasjeren, som er en lokal newzealender. Det var ikke en del av planen at han skulle være med, det ble bare en hektisk avgang, sier han.
LES:
LES:
– Kinkig situasjon
Det gikk en kule varmt, forklarer Andhøy.
– Han var med som en del av hjelpemannskapet, og drev og mekket forut på ankervinsjen, og hadde ikke forlatt båten idet vi seilte ut, og han er fortsatt om bord, sier han.
Andhøy legger til at det er en noe kinkig situasjon fordi mannen verken har pass eller papirer med seg.
Jarle Andhøy og mannskapet er på vei mot Antarktis for å finne svar på hva som skjedde med «Berserk», som gikk ned under en ekspedisjon i februar i fjor. Tre av mannskapet til Andhøy mistet livet i det som trolig var et forlis.
Andhøy forteller at de også planlegger en kransenedleggelse for sine døde venner i området der «Berserk» forsvant.
Uten nødpeilesender
Mannskapet har valgt å seile uten nødpeilesender om bord. Andhøy forklarer at årsaken er at de ikke ønsker å sette andres liv i fare ved et eventuelt uhell.
– Beslutningen om det er tatt av alle om bord. Vi må selv ta konsekvensen av det valget, forklarer Andhøy.
Men Andhøy sier de tar værkreftene på alvor, og de vil selv se an isforholdene i Rosshavet før de seiler innover.
– Vi seiler og ser an forholdene. Det er ingen skam å snu. Vi tar ikke noen unødige sjanser, og er det for mye is og dårlige forhold så snur vi, sier han.