– Etter alt å dømme har vi slått ned på det som har med passasjerene å gjøre, og nå var det nesten uunngåelig at de skulle gå over til lasteflyene, sier professor David Menachof, som er ekspert på transportsikkerhet ved Hull University Business School.
Han har tidligere påstått at bare tre-fire prosent av all fraktgods om bord passasjerfly ble kontrollert på verdensbasis i 2008.
– Svært begrenset
Kofferter og annen personbagasje opptar kun en brøkdel av lasteplassen under passasjerfly, og det er derfor meget god plass til å frakte annen last.
Rundt 60 prosent av all fraktgods til USA blir tatt med i passasjerfly, og rundt 10 000 pakker blir fraktet fra Storbritannia til USA hver dag.
– Røntgen er ekstremt begrenset når det kommer til kabinbagasje, det har enda større begrensninger når det kommer til innsjekket bagasje - og er omtrent ubrukelig når det kommer til annen fraktgods.
Det sier Philip Baum fra flysikkerhetsfirmaet Green Light.
To mistenkelige pakker
Fredag ble det funnet to mistenkelige pakker, den ene om bord et lastefly på East Midlands-flyplassen i England og den andre i Dubai. Begge flyene var på vei fra Jemen til USA.
Pakkene inneholdt begge en printer med det høyeksplosive sprengstoffet pentaerythritol trinitrate (PETN). Mengden av materialet var stort nok til å utløse en kraftig eksplosjon.
De ble ikke oppdaget før de hadde reist gjennom flere land og lasten ble gjennomgått på nytt under en mellomlanding i Storbritannia og i Dubai.
Les mer:
Les også:
Lover gjennomgang
Smiths Industries, som spesialiserer seg på sikkerhetsteknologi skal ha blitt kontaktet av regjeringen i Storbritannia hvor de i dag skal diskutere eventuelle nye tiltak etter helgens hendelser.
Det er kommet fram at store deler av fraktgodset som reiser med passasjerfly kontrolleres av hunder, isteden for å bli gjennomsøkt.
Innenriksminister Theresa May har lovt at det skal tas en gjennomgang av sikkerhetsrutinene på fraktgods.
Les også:
Les mer:
– Det svake leddet
British Airways opplyser om at 100 prosent av all last om bord deres fly kontrolleres og gjennomlyses før avgang, men det er ikke en gjennomgående retningslinje i resten av Europa, skriver the Daily Telegraph.
Sikkerhetsekspert Chris Yates sier amerikanske myndigheter har forsøkt å jobbe for strengere retningslinjer i EU, men at forslaget har møtt motstand på grunn av de forsinkelsene og den ekstra kostnaden som vil komme med arbeidet.
– Dersom du spør en som har jobbet lenge ved flyplasser så vil de fortelle at fraktgods er det svake leddet i kjeden, sier Yates.
Sir Ian Blair i Metropolitan Police uttrykte også bekymring om denne typen terror for to år siden.
– Systemet er sårbart for sikkerhetstrusler, inkludert planer om å plassere eksplosiver om bord fly og illegale sendinger av farlige materialer.
– Urealistisk med full kontroll
Lord Carlisle of Berriew som tidligere har fungert som terrorrådgiver for den britiske regjeringen mener det er «totalt urealistisk» å tro at alle pakker skal kontrolleres fullstendig.
– Mengden av pakker som går gjennom det internasjonale fraktsystemet gjør at det alltid vil være en feilmargin, mener han.