Air India-flyet, et Boing 737-800 med 166 passasjerer om bord, bommet på rullebanen og tok fyr da det skulle lande ved den indiske byen Mangalore 22. mai i år.
Les:
Flyets kaptein var en 55 år gammel serbisk mann, som ble
.Det ble imidlertid aldri sendt ut nødsignaler fra flyet, og nå tror etterforskere fra den indiske havarikommisjonen at de vet hvorfor.
– Sov halve turen
Da de hørte gjennom opptakene fra cockpiten, kunne de tydelig høre «tung nasal snorking og pusting» fra piloten, skriver Hindustan Times.
Avisen har fått tak i en kopi av rapporten til etterforskningskommisjonen, som er sendt til Indias luftfartsminister og skal presenteres i parlamentet.
Der konkluderer etterforskerne med at piloten sov i over halvparten av den drøyt tre timer lange flyturen fra Dubai. Da han våknet like før landing var han sannsynligvis svært omtåket, heter det i rapporten.
På opptakene skal man også kunne høre den indiske andrepiloten be kapteinen om å snu og avbryte landingen.
Les:
– Kunne ha stoppet i tide
Etterforskerne har konkludert med at piloten landet flyet 1500 meter inn på den drøyt 2400 meter lange rullebanen i kraftig regnvær.
Han og andrepiloten
, men fikk ikke nok høyde. Dermed raste flyet over kanten ved rullebanen og ned i jungelen under.Ifølge rapporten kunne flyet ha vært stoppet i tide dersom piloten hadde brukt nødbremsene.
Les:
Bare åtte mennesker overlevde etter å ha hoppet ut av vraket før det tok fyr. De fleste passasjerene var indiske arbeidere på vei hjem fra Dubai.