NRK Meny
Normal

Krasjet med erfarne piloter

Piloten bak spakene i flyet som i dag styrtet i India, sendte ikke ut nødsignaler før flyet forsøkte å lande på rullebanen til Bajpe-flyplassen i Mangalore.

Flystyrt i India

Flyet knakk og havnet ned i kløften ved enden av rullebanen på flyplassen i Mangalore.

Foto: DIBYANGSHU SARKAR / Afp

Pilten var 55 år gamle Zlatko Glusica, en serbisk mann med britisk statsborgerskap. Han var en erfaren pilot og kjent med terrenget i Mangalore, og hadde tidligere landet 19 ganger ved flyplassen. Glusica hadde over 10.000 timer i luften bak seg, og hadde vært pilot i India i to år før han i dag omkom i flykrasjet.

Også annenpiloten, H S Ahluwalia, var godt kjent med området, og hadde landet 66 ganger på Bajpe-flyplassen tidligere.

Boeing 737-800-flyet med 166 personer om bord flydde over rullebanen da det skulle lande. Ifølge NDTV var flyet 2000 fot forbi landingsstedet før det krasjet og eksploderte.

158 personer døde i krasjet. Ved et mirakel overlevde åtte personer .

Ifølge passasjerlisten var det 137 voksne, 19 barn og fire spedbarn om bord i Air India Express-flyet. Alle var indiske statsborgere.

Video: Flykrasj i Mangalore i India

Video Flykrasj i India

Flyplass omringet av kløfter og skog

Ifølge NDTV sendte ikke piloten ut nødsignaler eller rapporterte om feil da flyet kom inn for landing.

Rullebanen på Bajpe-flyplassen ved Mangalore regnes som en vanskelig flyplass å lande og ta av ved, spesielt i regntiden. Rullebanen ligger på toppen av en bakke og er omringet av dype kløfter, som ligger bare 30 meter unna rullebanen. Ved tre av sidene til rullebanen er det regnskog.

Luftfartseksperter sier at det ikke er rom for noen feil for piloter som styrer flyene sine inn mot Mangalore. Den minste uoppmerksomhet kan føre til katastrofe.

I 2006 ble landsingsstripen forlenget til 8000 fot, og siden da har det vært foretatt 32.000 trygge landinger ved flyplassen.

Spekulerer i punktert dekk

Kilder som NDTV har snakket med sier at kontrollørene ved flyplassen så at flyet kom inn som det skulle mot rullebanen. Det var etter landingen at alt gikk galt.

Det regnet lett, men rullebanen skal ikke ha vært for våt, og sikten skal ha vært god.

Feilen kan ha vært at flyet landet for sent og derfor til slutt havnet ned i kløften ved enden av rullebanen. Nøyaktig hva som hendte vet man ikke før havarikommisjonen har kommet med sine konklusjoner, men det spekuleres i om et punktert dekk har gjort det vanskelig for piloten å bremse farten på flyet.

Flyet skal brått ha dreid til siden og truffen et fundament under en antenne ved enden av rullebanen. En vinge falt av og flyet fortsatte mot kløften, der det knakk og falt nedover før det begynte å brenne .

De overlevende skal ha blitt kastet ut av flyet ved enden av rullebanen.

Leter etter «den svarte boksen»

Ifølge DNA India er alle omkomne funnet, og redningsarbeidet er derfor avsluttet.

På grunn av nattemørket i India er letingen etter «den svarte boksen», som inneholder de siste samtalene mellom pilotene og kontrollørene på flyplassen, utsatt til i morgen. Det samme gjelder utstyret som tar opp samtalene inne i cockpiten.

Indias luftfartsminister sier han føler seg moralsk ansvarlig for flyulykken.

– Som sjef for den sivile luftfarten i landet føler jeg sterk sorg og smerte, sa luftfartsminister Praful Patel under en pressekonferanse i New Delhi lørdag.

– Jeg føler også et personlig moralsk ansvar for at en slik tragisk ulykke har funnet sted, fortsatte Patel.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt