Ifølge det indiske nettstedet NDTV er det funnet viktige bevis blant vrakrestene ved Bajpe-flyplassen i Mangalore.
Disse bevisene skal hjelpe havarietterforskerne med å finne ut hva som gikk galt da flyet med 166 personer om bord krasjet, knakk i to og havnet i en kløft utenfor rullebanen.
158 mennesker døde i krasjet, mens
.- Les også:
Ett minutts stillhet
På en pressekonferanse i New Delhi i dag uttrykte statsminister Manmohan Singh sine inderligste kondolanser til ofrenes familier, og det ble holdt ett minutts stillhet.
Flyet kom til Mangalore fra Dubai, og Air India opplyser at de i flere omganger har fraktet pårørende fra De forente arabiske emirater til India. Mange av passasjerene var på vei hjem til familiene sine fra jobber i Emiratene.
– Kan ha forsøkt å ta av igjen
Kilder som NDTV har vært i kontakt med hevder at gassen i cockpiten ble funnet i foroverposisjon, og at det derfor ikke kan utelukkes at piloten har forsøkt å ta av i sekundene før flyet krasjet.
Det som virker sannsynlig er at alt gikk galt da flyet landet for langt ut på rullebanen, og at det ved enden krasjet i et betongfundament under en antenne. Etterpå dreiet flyet brått, delte seg i to og forsvant utfor rullebanen.
Luftfartsminister Praful Patel beskriver piloten, en serber med britisk statsborgerskap, som erfaren. Piloten hadde mange ganger tidligere landet ved en vanskelige Bajpe-flyplassen, og hadde over 10.000 timer i luften.
- Les også:
Etterforskerne har funnet opptakene fra cockpiten samt boksen som lagrer teknisk informasjon fra flyet. Letingen etter den såkalte «svarte boksen» pågår fremdeles.
Også boksen som tar opp det som skjer i cockpiten kalles for en svarte boks, men etterforskerne er interesserte i å finne boksen som lagrer de faktiske forholdene fra flygningen, som høyde, hastighet, retning og vertikal akselerasjon.
Verste ulykke siden 1996
All informasjon skal fraktes til Delhi for å bli undersøkt av havarikommisjonen der, og det er ventet at det vil ta omtrent to uker å finne ut hva boksene inneholder av informasjon.
Flyprodusenten Boeing har også sendt et team for å hjelpe til med å finne ut hva som gikk galt.
Indias forrige store flyulykke var i 2000, da 61 personer døde da et passasjerfly styrtet i et boligområde nær byen Patna øst i India.
Den verste flykatastrofen i India skjedde i 1996, da to fly kolliderte i luften over New Delhi, og 350 mennesker døde.