Hopp til innhold

Kan ha forsøkt å lette før krasjet

I den indiske byen Mangalore jakter man nå på årsakene til flystyrten på lørdag. Funn om bord i flyet tolkes som at piloten i siste liten har forsøkt å lette igjen.

Flykrasj i India

158 personer døde da flyet krasjet under landing på Bajpe-flyplassen i Mangalore i India.

Foto: Rafiq Maqbool / Ap

Ifølge det indiske nettstedet NDTV er det funnet viktige bevis blant vrakrestene ved Bajpe-flyplassen i Mangalore.

Disse bevisene skal hjelpe havarietterforskerne med å finne ut hva som gikk galt da flyet med 166 personer om bord krasjet, knakk i to og havnet i en kløft utenfor rullebanen.

158 mennesker døde i krasjet, mens åtte personer overlevde som ved et mirakel .

Ett minutts stillhet

På en pressekonferanse i New Delhi i dag uttrykte statsminister Manmohan Singh sine inderligste kondolanser til ofrenes familier, og det ble holdt ett minutts stillhet.

Flyet kom til Mangalore fra Dubai, og Air India opplyser at de i flere omganger har fraktet pårørende fra De forente arabiske emirater til India. Mange av passasjerene var på vei hjem til familiene sine fra jobber i Emiratene.

– Kan ha forsøkt å ta av igjen

Kilder som NDTV har vært i kontakt med hevder at gassen i cockpiten ble funnet i foroverposisjon, og at det derfor ikke kan utelukkes at piloten har forsøkt å ta av i sekundene før flyet krasjet.

Det som virker sannsynlig er at alt gikk galt da flyet landet for langt ut på rullebanen, og at det ved enden krasjet i et betongfundament under en antenne. Etterpå dreiet flyet brått, delte seg i to og forsvant utfor rullebanen.

Luftfartsminister Praful Patel beskriver piloten, en serber med britisk statsborgerskap, som erfaren. Piloten hadde mange ganger tidligere landet ved en vanskelige Bajpe-flyplassen, og hadde over 10.000 timer i luften.

Video Flykrasj i India

Se video fra slukningsarbeidet etter flykrasjen i India.

Etterforskerne har funnet opptakene fra cockpiten samt boksen som lagrer teknisk informasjon fra flyet. Letingen etter den såkalte «svarte boksen» pågår fremdeles.

Også boksen som tar opp det som skjer i cockpiten kalles for en svarte boks, men etterforskerne er interesserte i å finne boksen som lagrer de faktiske forholdene fra flygningen, som høyde, hastighet, retning og vertikal akselerasjon.

Verste ulykke siden 1996

All informasjon skal fraktes til Delhi for å bli undersøkt av havarikommisjonen der, og det er ventet at det vil ta omtrent to uker å finne ut hva boksene inneholder av informasjon.

Flyprodusenten Boeing har også sendt et team for å hjelpe til med å finne ut hva som gikk galt.

Indias forrige store flyulykke var i 2000, da 61 personer døde da et passasjerfly styrtet i et boligområde nær byen Patna øst i India.

Den verste flykatastrofen i India skjedde i 1996, da to fly kolliderte i luften over New Delhi, og 350 mennesker døde.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt