Hopp til innhold

– Terroretterlyst amerikaner står bak IS-propaganda

En tidligere collegestudent fra Boston kan ifølge ABC News ha bidratt til å utvikle propagandastrategien til terrorgruppa Den islamske stat.

Ahmed Abousamra

ETTERLYST: Ahmed Abousamra har vært etterlyst av FBI siden 2013.

Foto: FBI / Presse

Terrorgruppa Den islamske stat (IS, tidligere ISIL) har den siste tiden overtatt kontrollen over store deler av Irak og Syria. Gruppa har skaffet seg mye oppmerksomhet, blant annet etter å ha publisert videoer i sosiale medier der to amerikanske journalister skal ha blitt drept på bestialsk vis.

Tidligere har gruppa også spredt andre videoer fra de okkuperte områdene, der man kan se massehenrettelser, halshogginger og groteske overgrep mot sivilbefolkningen.

En amerikansk rettstjenestemann sier til ABC News at det kan se ut som Ahmed Abousamra kan ha brukt sine ferdigheter innen data- og telekommunikasjon for å utvikle propagandastrategien til IS. Abousamra er både syrisk og amerikansk statsborger, og har et vitnemål relatert til datateknologi fra et college i Boston.

– Jobbet for Al Qaida

Abousamra er født i Frankrike i 1981, men vokste opp i en velstående forstad til Boston, Massachusetts. Abousamra gikk på flere skoler i området, og skal blant annet ha utmerket seg som en flink elev i ungdomsskolealder.

Livet til Abousamra skal imidlertid ha tatt en vending i 2004, da han ifølge påtalemyndigheten reiste med sammen med flere andre til Irak. Formålet skal ha vært å slåss mot amerikanere i Irak-krigen.

Abousamra skal sammen med to andre personer har endt opp med å jobbe for medieavdelingen til Al Qaida i Irak (AQI), ifølge en tiltale fra 2009. Al Qaida i Irak er gruppa som senere utviklet seg til det man i dag kjenner som Den islamske stat.

Blant FBIs mest ettersøkte

Etter å ha returnert til USA, ble Abousamra avhørt av FBIs Joint Terrorism Task Force i 2006. Abousamra klarte å forlate landet, og satte denne gang kursen mot Syria, ifølge ABC News. Han ble tiltalt for lovbrudd relatert til terrorisme i 2009, og i 2013 ble han ført opp på FBIs liste over mest ettersøkte terrorister.

Ifølge FBI skal Abousamra også ha tilknytning til Detroit. Han snakker arabisk, og er blant annet etterlyst for forsøk på å skaffe materiell til en terrororganisasjon. FBI har utlovet en dusør på 50.000 dollar for informasjon som kan bidra til pågripelsen av den amerikanske statsborgeren.

– Det pågår fortsatt et verdensomspennende søk for Abousamra, og vi vil lete etter ham til han funnet, sier FBI-agent Kieran Ramsey til ABC News.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bilde fra IS/ISILs nettside

FRA IS' PROPAGANDA: Dette bildet ble lastet opp på den jihadistiske nettsiden Welayat Salahuddin 14. juni i år, og skal etter sigende vise irakiske fanger på vei til å bli henrettet av terrorgruppen. – Det er et paradoks at IS har en ideologi som er middelaldersk, mens budskapet har en innpakning som er hypermoderne, sier ILPI-forsker Cecilie Hellestveit.

Foto: - / Afp

Omfattende mediestrategi

Terroreksperter har merket seg IS's omfattende bruk av sosiale medier, som blant annet inkluderer bruk av såkalte «memer», altså bilder med tekst laget for å spres på internett, samt emneknagg-kampanjer på Twitter.

Forsker Cecilie Hellestveit, som er seniorrådgiver ved International Law and Policy Institute (ILPI), har tidligere sagt til NRK at mediestrategien til IS ser ut til å ha fått et klarere mål den siste tiden.

– På den ene siden har vi videoer med massehenrettelser, halshugging og likskjending, og det har en voldsom effekt når det kommer til å vise hvilke virkemidler IS er villig til å bruke. Samtidig lager de en annen type propagandavideoer som handler om hvor bra riket de er i ferd med å bygge i de okkuperte områdene er, sier Hellestveit til NRK.

– IS har skjønt at dersom terrorhandlinger skal være effektive, så må de faktisk terrorisere folk, sier Peter Neumann, direktør ved The International Centre for the Study of Radicalisation (ICSR) til ABC News.

– Kommunikasjonen som følger etter en voldshandling er nesten like viktig som selve voldshandlingen, legger Neumann til.

Det amerikanske utenriksdepartementet har på sin side svart på IS-propagandaen med å publisere videoer som viser henrettelser, korsfestelser og bombing av moskeer.

USAs utenriksdepartement kaller kampanjen «Think Again, Turn Away». Målet er å unngå at de radikaliseres og verver seg til ekstremistiske grupper som IS.

USAs utenriksdepartement har produsert mot-propaganda mot IS (Den islamske staten) med bruk av svært sterke bilder.

MOTPROPAGANDA: Slik går USA ut mot IS med videoer på nettet. NRK velger å ikke vise de sterkeste scenen fra videoen som USAs utenriksdepartement har publisert.

SISTE NYTT

Siste nytt