Dårlig vær var mandag til hinder for å komme videre i undersøkelsene av hva som gikk galt da hurtigruteskipet Midnatsol kom i drift utenfor Stad i helgen.
Skipet får ikke gå videre til Bergen fra Florø før årsaken er funnet. I Florø er representanter for Sjøfartsdirektoratet og motorleverandøren Wartsila på plass.
- Vi jobber på spreng med å finne årsaken til motorhavariet og holder alle muligheter åpne. Nå avventer vi ytterligere ekspertise fra Det Norske Veritas og Fosen Mek. Verksted som bygde Midnatsol, men de har så langt vært forhindret i å lande i Florø på grunn av vanskelige værforhold, sier Arne Tengereid som er direktør for hurtigrutene i Troms Fylkes Dampskibsselskap.
Restriksjoner
Bare et drøyt halvår etter at selskapets flaggskip ble satt i drift, var Midnatsol svært nær ved å forlise etter at motoren stanset.
Passasjerene ble satt i livbåtene da skipet kom i drift i full storm. Nesten-ulykken har ført til at TFDS også har innført restriksjoner for søsterskipet Trollfjord som mandag formiddag lå værfast i Molde.
- Så lenge vi fortsatt leter etter årsaken til motorstansen til Midnatsol, vil vi være varsomme med å la Trollfjord seile i hardt vær, sier Tengereid til NTB.
Han understreker at svikt i kjølesystemet som så langt er framholdt som den mest sannsynlige årsaken til motorstansen bare er en av flere hypoteser man nå arbeider etter.
- Vi er helt åpne med hensyn til årsaken, men fast bestemt på å komme til bunns i hva som skjedde, sier Tengereid.
Nesten-ulykken med Midnatsol er tredje gang på to år at de topp moderne hurtigruteskipene mister motorkraft. 31. november 2001 fikk OVDS-skipet Nordkapp motorstopp og kom i drift nær Henningsvær. Den gang sviktet tre uavhengige systemer for strømforsyning til motoren.
Nordkapp ble satt i drift i 1996. Hurtigruteskipet M/S Nordlys ble 19. februar satt i drift uten for Helgelandskysten. Begge motorene sviktet da Hurtigruten var på vei gjennom et sund ved Rangsundøya.
Tengereid avviser at de moderne hurtigruteskipene er så kompliserte at de er mer utsatt for uhell.
- Tvert imot. Moderne teknologi er med på å gjøre fartøyene mer sikre enn noen gang, sier Tengereid. TFDS har ikke fått noen kanselleringer som følge av nesten-ulykken ved Stad i helga.