– Anslaget nå er rundt fire millioner kroner. Det er ikke et eksakt beløp, men det er ikke langt unna fasiten, sier Erik Lødding, kommunikasjonsrådgiver i NSB.
Dette er utgifter selskapet har til buss og drosje for passasjerer som ble rammet av den to og en halv time lange togstansen.
- Bakgrunn: Togstans i hele landet
– I tillegg gikk vi ut og anbefalte kunder å finne egne transportløsninger dersom det var mulig. Da er vi også veldig fleksible med å refundere de kostnadene, sier Lødding.
– I en sånn situasjon er pengene litt underordnet, men det er klart at det er høyt beløp likevel.
Kanskje millionbeløp for Flytoget
Flytoget har foreløpig ikke oversikt over hva togproblemene tirsdag kostet, men også der er det trolig snakk om et betydelig beløp.
– De største kostnadene kommer til alternativ transport. Det er snakk om mange hundre tusen, kanskje millioner, sier kommersiell direktør Sverre Høven til NRK.
- Les også: Stor pågang for buss og taxi
Han er mest opptatt av at passasjerene ikke kom seg fram som planlagt.
– Det verste er at kundene blir rammet
Forsinkelser i godstrafikken
Godsselskapet CargoNet har ikke eksakte tall på hva stansen kostet dem, men opplyser at det er forholdsvis lite godstrafikk på dette tidspunktet av døgnet.
– Vi fikk noen forsinkelser, og det medfører kostnader for oss og kundene. Det er langt fra en heldig situasjon, vi er en viktig transportform i Norge, sier direktør for info og strategi Bjarne I. Wist.
Neppe erstatning
Det var en feil i et nettverkskort hos Jernbaneverkets sentral i Trondheim som førte til at togtrafikken ble stanset.
- Les også: Her oppstod feilen
Men Jernbaneverket tar neppe regningen for togselskapenes ekstrautgifter.
– Togselskapene betaler ikke for å kjøre på sporet. Da kan de heller ikke kreve erstatning, sier pressevakt Arvid Bårdstu til NRK.
Bygger reservesentral
Jernbaneverket er i gang med å bygge en identisk operasjonssentral som den der feilen oppstod.
Sentralen vil koste opp mot 250 millioner kroner, og denne skal kunne avløse den andre med en gang det oppstår feil.
– Vi gjør vårt nødradiosystem mye mer robust, i løpet av 2015 skal det bli veldig bra. Allerede ved slutten av dette året vil denne kloningen kunne brukes på dispensasjon sånn at denne situasjonen ikke skal gjenta seg, sa informasjonssjef Dag Svinsås i Jernbaneverket til NRK tirsdag.