Sør-Trøndelag
• Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) med 9,5 millioner kroner i forbindelse med videreføring av økte bevilgninger i RNB i 2014, for å styrke grunnfinansieringen.
• Regjeringen foreslår å gi NTNU 15,8 millioner kroner til rekruttering av toppforskere.
• Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) med 822 000 kroner i forbindelse med videreføring av økte bevilgninger i RNB i 2014, for å styrke grunnfinansieringen. Det foreslås også å øke bevilgningen til HiST med 4,5 millioner kroner til fire nye rekrutteringsstillinger til helse- og sosialfag, lærerutdanning og ingeniørutdanning. Videre foreslås bevilgningen til HiST økt med 1,1 millioner kroner til utstyr i sykepleier- og ingeniørutdanningene.
• Regjeringen foreslår å avsette midler i 2015 til videre utredning av omfang og tekniske løsninger for Ocean Space Centre, det nye marintekniske senteret i Trondheim. Kostnaden for utvikling av konsept og optimalisering av omfang er anslått til 35 millioner kroner. Målet er at Ocean Space Centre skal bli et kunnskapsnav for havromsteknologi. Prosessen sikter mot stortingsbehandling av et ferdig kvalitetssikret prosjekt i 2016.
• Regjeringen styrker bevilgningene til utvalgte programmerende scener og regionale scenekunstinstitusjoner. I 2015 foreslås tilskuddet til Teaterhuset Avant Garden i Trondheim økt med 1,1 millioner kroner.
• Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning med 103 000 kroner i forbindelse med videreføring av økte bevilgninger i RNB i 2014, for å styrke grunnfinansieringen.
• Regjeringen foreslår en økning til filmfondet Filminvest Midt Norge på 0,5 millioner kroner, til en samlet bevilgning på 1,6 millioner kroner i 2015. For Midtnorsk Filmsenter foreslås det en økning på 0,4 millioner kroner, noe som gir en samlet bevilgning på 5,4 millioner kroner i 2015. Midtnorsk Invest og Midtnorsk filmsenter dekker fylkene Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
• For å styrke produksjon, formidling og etterspørsel av musikk og scenekunst foreslås det å øke tilskuddet til Trondheim Symfoniorkester med 2,8 millioner kroner, Trondheimsolistene med 0,6 millioner kroner og Teaterhuset Avant Garden med 1,1 millioner kroner.
• Regjeringens foreslår å øke tilskuddet til Ungdommens kulturmønstring med 1 millioner kroner som ledd i satsingen på unge talenter.
• Regjeringen foreslår å bevilge 1 418 millioner kroner over statsbudsjettet til Energifondet og Enovas arbeid med omlegging av energibruk og -produksjon og utvikling av energi- og klimateknologi. De totale inntektene til Energifondet anslås til om lag 2150 millioner kroner. Regjeringen vil fra og med 2015 flytte satsingen på miljøvennlig transport gjennom Transnova fra Statens vegvesen til Enova. Enova SF er lokalisert i Trondheim.
• Regjeringen foreslår å bevilge om lag 884 millioner kroner under Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) forvaltnings¬områder. NVE har hovedkontor i Oslo og regionskontor i blant annet Trondheim.
• Regjeringen foreslår å bevilge 255 millioner kroner til tiltak for å forebygge og håndtere flom- og skredrisiko, hvorav om lag 169 mill. kroner til sikringstiltak mot flom og skred. Foreløpig oversikt viser at sikringstiltak i Sør-Trøndelag vil bli prioritert i 2015, videreføring av tiltak i Klæbu.
• Regjeringen foreslår å bevilge om lag 730 millioner kroner på investeringer i Forsvarets eiendom, bygg og anlegg i Sør-Trøndelag i 2015. Store deler av midlene vil bli benyttet til prosjekter på Ørland i henhold til Stortingets vedtak ved behandling av gjeldende langtidsplan for Forsvaret våren 2012 om å utvikle Forsvarets fremtidige kampflybase på Ørland flystasjon. Prosjekt for nytt skvadronsbygg til F-35, som ble vedtatt av Stortinget våren 2014, videreføres i 2015. Rehabilitering av befalskaserner på Ørland videreføres i 2015. Stortinget har besluttet at Ørland skal etableres som hovedbase for kampfly og legge til rette for mottak av F-35. Det legges opp til at 332-skvadron med F-16 vil bli flyttet fra Bodø til Ørland i løpet av 2015.
• Regjeringen foreslår å bevilge 1 million kroner til miljøsanering av det nedlagte skytefeltet Brettingen i 2015.
• Regjeringen foreslår å bevilge 3,5 millioner kroner i energiledelse fase 2 i 2015, for å gjennomføre tiltak som skal effektivisere bruk av energi i Forsvarets bygg i Sør-Trøndelag. Målsetting er å redusere energiforbruket med 30 prosent i 2016 i forhold til 2006.
• Regjeringen foreslår å bevilge 2,5 millioner kroner til videreføring av Husbankens arbeid med områdeløft i bydelen Saupstad-Kolstad i Trondheim i 2015.
• Regjeringen har ikke funnet rom for å prioritere 25 millioner kroner til bygging av fiskesperre i Driva på neste års budsjett. Saken vil imidlertid bli vurdert i kommende års budsjetter.
• E 39
107 millioner kroner er foreslått til E39 Harangen – Høgkjølen i Orkdal kommune. Prosjektet omfatter bygging av 10,5 kilometer veg, der 7,5 kilometer er ny veg fra Høgkjølen til Stokkhaugen på fylkesveg 714. På fylkesveg 714 skal det bygges en om lag 800 meter lang tunnel gjennom Harangshammeren. Derfra vil E39 følge dagens fylkesveg 714 og fylkesveg 710 til Orkanger. Omleggingen vil føre til omklassifisering av dagens E39 mellom Høgkjølen og Orkanger til fylkesveg.
Den nye vegen bygges ut med 10 meter bredde og forsterket midtoppmerking fra Harangen til Stokkhaugen og med 8,5 meter bredde videre til Høgkjølen. Anleggsarbeidene startet høsten 2012, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i september 2015. I tillegg til de foreslåtte midler i 2015 er det satt av 30 millioner kroner i statlige midler til refusjon til Sør-Trøndelag fylkeskommune.
I budsjettforslaget er det også satt av midler til planlegging av E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag.
• E6
I budsjettforslaget er det prioritert midler til å videreføre prosjektet E6 Oppdal sentrum. Anleggsarbeidet tok til i september 2013, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i august 2015.
100 millioner kroner er foreslått til E6 Vindåsliene – Korporalsbrua i Midtre Gauldal kommune: Prosjektet er første etappe i en delvis bompengefinansiert utbygging av E6 mellom Ulsberg og Melhus. Det foreligger godkjent reguleringsplan for strekningen, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) gjenstår. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet E6 Vindåsliene – Korporalsbrua så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.
Til E6 Jaktøya – Klett – Sentervegen er det foreslått 200 millioner kroner. Av dette forutsettes 100 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet er delvis bompengefinansiert innenfor Miljøpakke Trondheim trinn 2. Prosjektet omfatter utbygging av E6 til firefelts over en strekning på 7,9 kilometer. Tilrettelegging for gående og syklende ivaretas ved bygging av 3,5 kilometer gang- og sykkelveg fra Klett og nordover til Heimdal langs fylkesveg 900 (Heimdalsvegen). Det foreligger godkjente reguleringsplaner for prosjektet, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) pågår. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til styringsramme og kostnadsramme så snart det foreligger nærmere avklaringer og før anleggsstart. Det er lagt opp til anleggsstart høsten 2015, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2018.
82 millioner kroner er foreslått til E6 Nidelv bru – Grillstad i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 23 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Utbyggingen omfatter om lag 5,4 kilometer firefelts veg, medregnet den 2,6 kilometer lange Strindheimtunnelen på 2,6 kilometer under Møllenberg og fram til Strindheimkrysset. Anleggsarbeidet startet i 2009, og prosjektet ble åpnet for trafikk i juni i år. Midlene i 2015 går til restarbeider.
Innenfor Miljøpakke Trondheim er det prioritert statlige midler og bompenger til å bygge gang- og sykkelveg på E6 Klett – Heimdal.
Innenfor foreslåtte bevilgninger til fornying av riksvegnettet er det satt av midler til strakstiltak i tunnelene på E6 mellom Ranheim og Værnes i Sør- og Nord-Trøndelag.
Det er satt av midler til planlegging av strekningen E6 Ulsberg – Melhus. Midler er også satt av til planlegging av E6 Ranheim – Værnes, i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
• Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene: Utvidet låneramme
Regjeringen foreslår at ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene utvides. For 2015 foreslås en låneramme på tre milliarder kroner, mot to milliarder kroner i 2014. Investeringsrammen for Sør-Trøndelag i 2015 blir etter dette 190,3 millioner kroner, mot 118 millioner kroner i 2014.
• 10 millioner kroner er satt av til å sluttføre ”Byggetrinn 1 ved Trondheim stasjon”. Prosjektet omfatter nye atkomster til plattformene på stasjonen, heving av plattformer og nye plattformtak. Prosjektet er første trinn i en større utvikling av Trondheim stasjon, noe som vil gi ny tverrforbindelse over stasjonsområdet til Brattøra.
• På Trønderbanen legges det opp til å forlenge togpendelen Steinkjer – Lerkendal til å omfatte stasjonene Melhus, Ler og Lundamo sør for Trondheim. . Satsingen på Trønderbanen gjør toget til et langt mer attraktivt pendlertilbud for folk som bor sør for Trondheim. NSB estimerer at om lag 250 000 flere vil reise med Trønderbanen i 2017 hvis forlengingen gjennomføres.
• For 2015 er det foreslått tre millioner kroner til å videreføre det statlige driftstilskuddet til Ørland lufthavn.
• Regjeringen foreslår i alt 975,6 millioner kroner til Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene. Trondheimsregionen har inngått en fireårig avtale med staten om arbeid og mål som er i samsvar med formålet med ordningen. Avtalen, som gjelder for 2013-2016, har en økonomisk ramme på til sammen 620 millioner kroner for tildeling av statlige belønningsmidler. For 2015 er det t lagt til grunn en tildeling av 170 millioner kroner til Trondheimsregionen.
Samferdselsdepartementet har i år fastsatt et endelig rammeverk for bymiljøavtaler. Det er et mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Løsningene som velges må også sikre bedre framkommelighet totalt sett. Staten, fylkeskommunene og kommunene vil derfor gå sammen i forhandlinger og forplikte seg til å følge opp felles mål som nedfelles i en helhetlig bymiljøavtale.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å starte forhandlinger med Trondheim om bymiljøavtale høsten 2014 eller våren 2015. Hvis det blir enighet, kan en bymiljøavtale gjelde fra 2015. Eventuelle statlige midler forutsettes benyttet til programområdetiltak på riksveg. En forutsetning for at eventuelle midler skal bli utbetalt er at det inngås en bymiljøavtale med Trondheim som gjelder fra 2015.
Trondheim har avtale om belønningsmidler for perioden 2013-2016. Belønningsordningen og bymiljøavtalene har felles mål og omfatter i stor grad bruk av like virkemidler. Hvis det inngås en bymiljøavtale, kan belønningsordningen innlemmes i bymiljøavtalene. Det forutsettes imidlertid at avtalte belønningsmidler for 2015 og 2016 vil bli utbetalt uavhengig av om det inngås en bymiljøavtale eller ikke.
• Regjeringen foreslår i alt 64 millioner kroner som tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak:
Hitra kommune får nær 1,1 million kroner i tilskudd til arbeid med utdyping i Sætervågen. Hitra kommune fikk i 2014 et tilsagn om 9 millioner i tilskudd til kai i Sandstad. Tilskuddet kan utbetales i 2015.
• Regjeringen vil styrke arbeidet med opprydding i gamle miljøgiftforurensninger. Det foreslås 10 millioner kroner til oppryddingsprosjekter blant annet i Nord Norge. Vi skal nå i gang med de tyngste delene av oppryddingen i Trondheim, som forventes ferdig rundt 2017 og er kostnadsberegnet til om lag 145 millioner kroner. Fremover vil det bli gjennomført en rekke andre, mindre tiltak på de prioriterte områdene for opprydding i forurenset sjøbunn.
• Sør-Trøndelag fylkeskommune er foreslått tildelt om lag 56,6 millioner kroner til regional utvikling over kapittel 551, post 60. Inkludert er også en skjønnstildeling til å dekke den statlige deltakelsen i det europeiske territorielle samarbeid (Interreg), i programmet der Sør-Trøndelag deltar.
• Regjeringen har fra 1. juli 2014 gjeninnført ordningen med regionalt differensiert arbeidsgiveravgift for 31 kommuner i tillegg til de som fikk gjeninnført ordningen fra 2007. De områdene som ikke har fått gjeninnført 2003-satsene fullt ut, blir kompensert. Etter 1. juli 2014 er det kun kommunene Rissa, Midtre Gauldal og Selbu i Sør-Trøndelag som ikke har fått gjeninnført ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift til 2003-satsene. Kompensasjonsmidlene (kapittel 551, post 61) blir fordelt i første kvartal når departementet har beregnet forventet fylkesvis kostnadsøkning for 2014.
Nord-Trøndelag
• Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) med 417 000 kroner i forbindelse med videreføring av økte bevilgninger i RNB i 2014, for å styrke grunnfinansieringen. Regjeringen foreslår også å øke bevilgningen til HiNT med 1,1 millioner kroner til én ny rekrutteringsstilling til helse- og sosialfag, lærerutdanning og ingeniørutdanning. Det foreslås også å øke bevilgningen til HiNT 1,1 millioner kroner utstyr i sykepleier- og ingeniørutdanningene.
• Regjeringen foreslår å videreføre bevilgningen til de landbruksfaglige miljøene ved Høyskolen i Hedmark og Høyskolen i Nord-Trøndelag, til og med 2015. Bevilgningen skal legge grunnlaget for å opprettholde og videreutvikle gode kunnskapsklynger for norsk landbruk.
• Regjeringen foreslår å bevilge om lag 7 millioner kroner til investeringer i Forsvarets eiendom, bygg og anlegg i Nord-Trøndelag i 2015. Prosjektet for å redusere utlekking fra Giskås skyte- og øvingsfelt videreføres i 2015.
• Regjeringen foreslår å bevilge 3,5 millioner kroner i energiledelse fase 2 i 2015, for å gjennomføre tiltak som skal effektivisere bruk av energi i Forsvarets bygg i Nord-Trøndelag. Målsetting er å redusere energiforbruket med 30 prosent i 2016 i forhold til 2006.
• Regjeringen foreslår å bevilge 10 millioner kroner til miljøsanering av det nedlagte skytefeltet Banemyra i 2015.
• Regjeringen foreslår at Nord-Trøndelag fylkeskommune bevilges 5 millioner kroner per år de neste tre årene, for å prøve ut en modell som skal bidra til å få flere unge utenfor opplæring og arbeid tilbake i utdanning. Prosjektet er rettet mot ungdom som har størst risiko for ikke å gjennomføre videregående opplæring.
• Regjeringen foreslår en økning til filmfondet Filminvest Midt Norge på 0,5 millioner kroner, til en samlet bevilgning på 1,6 millioner kroner i 2015. For Midtnorsk Filmsenter foreslås det en økning på 0,4 millioner kroner, noe som gir en samlet bevilgning på 5,4 millioner kroner i 2015. Midtnorsk Invest og Midtnorsk filmsenter dekker fylkene Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
• Tilskuddet til Opera Trøndelag foreslås økt for å styrke produksjon, formidling og etterspørsel av scenekunst.
• Regjeringen foreslår at tilskuddet til Rock City i 2015 blir redusert med 4,1 millioner kroner, fra 6,0 mill. kroner i 2014 til 1,9 mill. kroner.
• E6
Innenfor foreslåtte bevilgninger til fornying av riksvegnettet er det satt av midler til strakstiltak i tunnelene på E6 mellom Ranheim og Værnes i Sør- og Nord-Trøndelag.
Det er satt av midler til planlegging av disse prosjektene: E6 Grong – Nordland grense, E6 Kvithammar – Åsen, E6 Åsen - Steinkjer og E6 Ranheim – Værnes.
• Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene: Utvidet låneramme
Regjeringen foreslår at ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene utvides. For 2015 foreslås en låneramme på tre milliarder kroner, mot to milliarder kroner i 2014. Investeringsrammen for Nord-Trøndelag i 2015 blir etter dette 140 millioner kroner, mot 92 millioner kroner i 2014.
• Trønder- og Meråkerbanen
154 millioner kroner er foreslått til prosjektet Modernisering av Trønder- og Meråkerbanen. Prosjektet omfatter elektrifisering av de to banene og nytt dobbeltspor Hell-Værnes.
I første omgang skal det bygges dobbeltspor på strekningen Hell – Værnes.
Utskifting av Stjørdalselva bru fra 1900 inngår som en del av byggingen av dobbeltspor fra Hell stasjon og fram til Værnes. Det nye dobbeltsporet vil øke hastigheten og kapasiteten i togframføringen på Trønderbanen. Prosjektet legger også til rette for bedre utnyttelse av kapasiteten i Gevingåsen tunnel som ble åpnet i 2011 og bidrar til kortere kjøretid mellom Trondheim og Steinkjer. Prosjektet har også sammenheng med ombyggingen av Værnes holdeplass. Byggeplan for strekningen Hell – Værnes blir ferdig høsten 2014. Det nye dobbeltsporet planlegges tatt i bruk i 2017/2018 og sluttføres i 2018. Prosjektet legger til rette for senere elektrifisering av strekningen.
For prosjektet ”Elektrifisering av Trønder og Meråkerbanen” videreføres planlegging av elektrifisering ved at det utarbeides detaljplan og underlag for ekstern kvalitetssikring (KS2). Det legges også opp til detaljplanlegging av nye omformerstasjoner ved Stjørdal og Steinkjer for å håndtere økt togtrafikk på banestrekningene.
65 millioner foreslås til fornying av Nordlandsbanen på strekningen Steinkjer – Mo i Rana.
• Nord-Trøndelag fylkeskommune er foreslått tildelt om lag 79,4 millioner kroner til regional utvikling over kapittel 551, post 60. Inkludert er også en skjønnstildeling til fylker med regioner og lokalsamfunn med store omstillingsutfordringer (5 millioner kroner), og en skjønnstildeling til å dekke den statlige deltakelsen i det europeiske territorielle samarbeid (Interreg), i programmet der Nord-Trøndelag deltar.
• Regjeringen har fra 1. juli 2014 gjeninnført ordningen med regionalt differensiert arbeidsgiveravgift for 31 kommuner i tillegg til de som fikk gjeninnført ordningen fra 2007. Dette berører ingen av kommunene i Nord-Trøndelag slik at det fortsatt er to kommuner i dette fylket som skal kompenseres. Kompensasjonsmidlene (kapittel 551, post 61) blir fordelt i første kvartal når departementet har beregnet forventet fylkesvis kostnadsøkning for 2014.
KILDE: Statsbudsjettet.no