Norges lengste biogasshybrid buss kjører rundt i Trondheim fredag. Den miljøvennlige bussen har to ledd og er 24 meter lang.
Frem mot neste anbud på kollektivtrafikken vurderer AtB å ta i bruk lengre busser som dette for å gi et mer attraktivt kollektivtilbud til de reisende.
– Planen er å ta i bruk superbussen i Trondheim høsten 2018, og så får vi også se om det er mulig å få dekket kostnader, sier administrerende direktør i AtB, Janne Sollie.
Bedre å ta buss
Bussene kan koste vel 400 millioner kroner, opplyser en representant fra selskapet til NRK. AtB erkjenner at bussene ikke kommer til å gi vesentlig kapasitetsøkning enn det dagens leddbusser gir, men håper at opplevelsen med å ta buss kommer til å bli merkbart bedre både for sjåfør og passasjer.
Trafikkselskapet forbereder seg på en ny anbudsperiode. Hun forteller at AtB har planer om å ta i bruk mange nye busser og nytt materiale.
Superbussen blir testet ut de neste dagene.
– Jeg tror det blir større komfort for passasjene og større frekvens. Det blir lettere å få folk inn på bussen og det vil føles bedre for både sjåfører og passasjerer enn dagens leddbusser, sier Sollie.
Det finnes i dag bare 17 hybride biogassbusser i verden. 15 kom til Malmö i 2014. Det finnes to biogasshybridbusser i Norge, og begge to går til vanlig i rute i Bergen og er eid av kollektivselskapet Skyss. Det er en av disse to bussene som nå er midlertidig utlånt til Trondheim.
Flere reiser kollektivt
Sollie forteller at Malmö ser en økning i antallet passasjerer på 30 prosent etter at de tok i bruk superbussen.
– Superbussen blir fundamentet i den nye rutestrukturen som planlegges. Testturen i dag gikk veldig bra, også i rundkjøringene, sier markedssjef i AtB, Grethe Opsal.
Myndighetene vil at flere skal reise kollektivt i åra som kommer.
– Vi har et mål om en million flere reisende i Trondheim i 2030, da trenger vi større kapasitet, sier Opsal.
Ombygging er allerede i gang for at holdeplasser skal få superbuss standard.