– Det er skummelt, du har en høydeforskjell på 10–12 centimeter og det gjør at mange av de reisende som går ut her snubler i trappa, sier Ole Roger Gundersen, konduktør i NSB.
Han viser hvordan man må gå opp på en av de nye plattformene ved Trondheim sentralstasjon fra nederste trinn i motorvognene som går på Trønderbanen.
– De nye plattformene er bygget med 76 centimeters høyde, det er en EU-standard. Vi har bygget for framtidas tog, forteller Anne Rognes, informasjonskonsulent i Jernbaneverket.
100 meter fra stasjonsbygningen
NSBs langdistansetog er tilpasset de nye plattformene i Trondheim, men det er altså ikke de 30 år gamle motorvognene som blant annet går mellom trønderhovedstaden og Steinkjer.
Ved sentralstasjonen er det nå lagt til rette for av- og påstigning for lokaltog, 100 meter utenfor stasjonsbygningen i spor nummer 1.
- Les også: Fortsatt økning for Trønderbanen
– Det er dessverre sånn det er når toget er 30 år gammelt og laget etter andre standarder, og plattformen er ny, sier markedsansvarlig Hilde Lyng i NSB.
– Løsningen blir i første omgang at vi stopper ved en lavere plattform ved spor nummer en.
Utfordringen med høydeforskjell oppstår når lokaltog av og til må bruke andre spor enn nummer en.
Endelig løsning: Nye tog
Jernbaneverket skal bygge en ekstra port for dem som reiser med lokaltog.
En endelig løsning kommer først på plass når Trønderbanen blir elektrifisert og får nye togsett.
- Les også: NSB ber om elektrifisering
I mellomtiden må passasjerer på lokaltogene gå de 100 meterne fra stasjonsbygningen til toget.
– Det gjør ingen ting, det går helt fint, sier passasjerene Maria Honerød og Elena Slydal.