Hopp til innhold

Her må lokaltogene kjøre forbi den nye plattformen

Trondheim sentralstasjon framstår i ny drakt med nye plattformer etter EU-standard. Men den splitter nye perrongen passer ikke til de 30 år gamle lokaltogene.

De gamle lokaltogene på Trønderbanen er ikke tilpasset de nye plattformene ved Trondheim sentralstasjon.

Et lokaltog står parkert, 100 meter fra stasjonsbygningen i Trondheim. Årsaken er at den nye plattformen ved stasjonen er for høy for de 30 år gamle togene.

Jernbaneplattform

Høydeforskjellen mellom trappa i lokaltogene og den nye plattformen er 10-12 centimeter.

Foto: Tone Iversen / NRK
Lokaltog

De nye plattformene er for høye for de gamle lokaltogene på Trønderbanen.

Foto: Tone Iversen / NRK

– Det er skummelt, du har en høydeforskjell på 10–12 centimeter og det gjør at mange av de reisende som går ut her snubler i trappa, sier Ole Roger Gundersen, konduktør i NSB.

Han viser hvordan man må gå opp på en av de nye plattformene ved Trondheim sentralstasjon fra nederste trinn i motorvognene som går på Trønderbanen.

– De nye plattformene er bygget med 76 centimeters høyde, det er en EU-standard. Vi har bygget for framtidas tog, forteller Anne Rognes, informasjonskonsulent i Jernbaneverket.

100 meter fra stasjonsbygningen

NSBs langdistansetog er tilpasset de nye plattformene i Trondheim, men det er altså ikke de 30 år gamle motorvognene som blant annet går mellom trønderhovedstaden og Steinkjer.

Ved sentralstasjonen er det nå lagt til rette for av- og påstigning for lokaltog, 100 meter utenfor stasjonsbygningen i spor nummer 1.

– Det er dessverre sånn det er når toget er 30 år gammelt og laget etter andre standarder, og plattformen er ny, sier markedsansvarlig Hilde Lyng i NSB.

– Løsningen blir i første omgang at vi stopper ved en lavere plattform ved spor nummer en.

Utfordringen med høydeforskjell oppstår når lokaltog av og til må bruke andre spor enn nummer en.

Endelig løsning: Nye tog

Jernbaneverket skal bygge en ekstra port for dem som reiser med lokaltog.

En endelig løsning kommer først på plass når Trønderbanen blir elektrifisert og får nye togsett.

I mellomtiden må passasjerer på lokaltogene gå de 100 meterne fra stasjonsbygningen til toget.

– Det gjør ingen ting, det går helt fint, sier passasjerene Maria Honerød og Elena Slydal.

Tog

De nye langdistansetogene er tilpasset de nye plattformene.

Foto: Tone Iversen / NRK