Hopp til innhold

Denne bilen skal sette ny verdensrekord

I helga skal NTNU-studenter bruke mindre enn 0,01 liter på mila.

DNV Fuel Fighter

«DNV Fuel Fighter» trakk stor oppmerksomhet under torsdagens testing i Tyskland.

Foto: A/S Norske Shell

Det må til om de skal klare å bruke så lite drivstoff at det tilsvarer avstanden Trondheim - Berlin på energi tilsvarende én liter bensin.

Morgendagens ingeniører

I Lausitz i Tyskland er 215 studentdesignede biler påmeldt i Shell Eco-marathon - billøpet hvor poenget er å kjøre lengst på drivstoff med samme energi som i én liter bensin.

Fra Norge stiller NTNU med bilen «DNV Fuel Fighter», en modifisert utgave av bilen som satte ny verdensrekord i klassen for ”Urban Concept”-biler i 2009. Da kjørte NTNU-studentene 1246 kilometer på literen.

1500 km på én liter

I år er målet å passere den magiske 1500 kilometersgrensa.

– Vi tror vi kan klare 1500 km med årets bil, sier NTNU-studentenes pressetalskvinne Silje Owrenn, som også var med på prosjektet i fjor.

Torsdag var første dag i Tyskland. Mesteparten av dagen gikk med til å få godkjent konkurransebilen. Da må den bestå en rekke tester, blant annet av hensyn til sikkerheten.

– Alt gikk etter planene. I morgen satser vi på å testkjøre bilen på testbanen, og så kjøre de første to løpene.

50 minutter

Ett løp varer i 50 minutter, og innebærer at bilen skal kjøre minst 25 km/t. Føreren skal også legge inn fire stans underveis.

– Det er ved stans og oppstart at de beste bilene skiller seg ut, sier Silje Owrenn.

Hvert lag kan kjøre fire ganger, hvorav det beste resultatet er tellende.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

DNV fuel fighter

215 studentdesignede biler stiller til start i Shell Eco-marathon.

Foto: AS Norske Shell

Sykkelbremser

Siden nyttår har ni masterstudenter fra ulike teknologifag modifisert deler av bilen, både innvendig og utenpå.

– Nesten alt på bilen er nytt i forhold til i fjor, så vi mener absolutt at målet er realistisk, sier Owrenn.

Bilens karosseri og felger er bygget i 4 millimeter tynt carbonfibermateriale, som er skråstilt 45 grader for å oppnå maksimal styrke i forhold til vekta. Øvrige deler er i aluminium.

– Alt fra bremser og felger til motor og gasspedal er byttet ut fra fjorårets utgave.

Bremsene er hydrauliske skivebremser av samme type som brukes på avanserte terrengsykler.

Tempohale

I klassen for Urbans Concept-biler må bilene være større enn visse minstemål. Den må blant annet veie minst 80 kilo.

Det er ikke mye for en bil.

– Karosseriet har blitt forlenget med en hale for å redusere turbulensen, og dermed minske luftmotstanden, forklarer Silje Owren.

I fjor var denne halen avtakbar. I år er den fastmontert.

– I vindtunell har vi vist at det er lønnsomt å lage bilen litt som sykkelhjelmene de bruker i temporitt, med en hale i nakken.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

DNV fuel fighter

Drivsystemet er veldig enkelt bygd opp: En brencelscelle, et strømkontroll og en motor.

Foto: A/S Norske Shell

Mil etter mil, i en gassbil

DNV Fuel Fighter kjører på hydrogengass. Hydrogenatomene går gjennom en membran i en brenselcelle. Her kan bare atomkjernene passere, mens elektronene må gå rundt membranen. Dermed dannes det strøm.

I prosessen bindes hydrogenatomene til oksygen – H20. Eksosen blir altså rent vann.

Bremselscella, av typen Mark 1020 ACS, er den samme som i fjor, en prototype fra selskapet H2 Logic i Trondheim.

– Brenselcellen leverer 48 volt spenning til en trøndersk smartmotor som er koblet direkte på høyre bakhjul, uten girkasse. Slik spares vekt. Trykket på gasspedalen bestemmer hvor mye strøm som går til motoren.


Tidlig i paddocken

Selv om det sosiale livet er viktig på studentarrangementet i Tyskland, så står det alt for mye på spill til at det tillater noen form for festing.

– Det er veldig sosialt på campen, men lite festing. Folk jobber 24/7 med bilen, sier Silje Owrenn.

Fredag møter hele laget opp når banen åpner kl 0700.

– Vi vet at bilen er i stand til å kjøre ett tusenfemhundre kilometer dersom alt fungerer. Da blir det ny verdensrekord.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.