Fredag skal ledelsen ha et krisemøte der de formulerer klare krav til produsenten av Agendatogene.
Tekniske feil
Problemene har tårna seg opp for NSB etter at Agendatogene ble satt i trafikk for vel et år siden. De er trange, det har vært minusgrader i vognene, iblant stopper togene av seg sjøl. Det har vært en rekke tekniske feil som fører til hyppige verkstedbesøk, og nå er det verre enn noen gang.
Nå ser vi situasjonen som svært alvorlig sier informasjonssjef Arvid Bårdstu.
Bryter kontrakten
Ledelsen i NSB Trafikk Nord sitter nå i daglige krisemøter for at problemene skal ramme passasjerene i minst mulig grad, men i tirsdag måtte dagtoget mellom Trondheim og Bodø innstilles og på flere strekninger går det buss i stedet for tog. Trafikksjef Steinar Olsen sier at Agendatogene ikke holder mål og at produsenten dermed bryter kontrakten.
Stiller krav
For fem år siden slet NSB med nye lokomotiver på nordlandsbanen - det endte med at lokene ble returnert til den tyske produsenten. Nyinnkjøpte Signaturtog hadde store problemer sør i landet, der har NSB kommet til eninghet med produsenten om utbedringer og reparasjoner.
Hva som blir løsningen denne gangen er uvisst, men fredag skal Olsen og flere i NSB-ledelsen formulere sine krav til produsenten.