Hopp til innhold

Får ikke fly i snøvær etter motortrøbbel

Norsk Luftambulanse har opplevd motorstopp og setter helikoptre på bakken når det snør. Seks baser i landet blir rammet av stansen.

Øvelse med Norsk Luftambulanse, Torpomoen.

TÅLER IKKE SNØVÆR: Helikoptre fra Norsk Luftambulanse må stå på bakken ved seks baser i landet i snøvær. Et filter som kan være årsaken til to hendelser med motorstans må skiftes.

Foto: Caroline Utti / NRK

De strenge begrensningene som innføres for flyving i snøvær, kommer etter hendelser med motorstopp i Troms og Brønnøysund.

Basene som blir rammet av stansen er i Trondheim, Lørenskog, Arendal, Bergen, Brønnøysund og Kirkenes.

Nødlandet

Et ambulansehelikopter mistet motorkraften og måtte nødlande i løpet av få sekunder i myra midt i skogen i Sør-Troms i november.

Et annet fikk motorstopp etter landing i Brønnøysund.

Begrensningene som nå er innført gjelder inntil et såkalt «inlet barrier filter» (IBF) er fjerna på de aktuelle helikoptrene.

Må fjerne filter

Airbus Helicopters har startet jobben med å fjerne filteret.

Beredskapen ved de seks luftambulansebasene blir derfor rammet i en periode.

Airbus Helicopters har besluttet at det ikke skal flys under disse værforholdene:

  • Flyginger i fallende eller blåsende snø
  • Flyginger under fem grader og snø, sludd, is eller tåke/skyer som reduserer sikten under 800 meter.

– Det kom i dag tilbakemelding fra produsenten som setter strenge begrensninger for denne installasjonen. Det betyr dessverre i praksis at vi ikke kan fly med denne typen helikopter under de værforholdene som er beskrevet før IBF er fjernet.

Det sier Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse.

Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse

BEKLAGER: Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse, beklager at helikoptre er satt på bakken. Arbeidet med å skifte et filter er i gang, og selskapet opplyser at det ikke er noen krise for beredskapen.

Foto: Jon Tonning / Jon Tonning

Motoren stanset

De vet fortsatt ikke med sikkerhet årsaken til at en motor stanset under flyvning ved Kongsvik i Troms, og den andre etter landing i Brønnøysund.

De vet at det har sammenheng med den ekstra installasjonen av filteret. Disse skal filtrere luften inn til motorene for å redusere slitasje.

Tiltaket kommer før Airbus Helicopters og Statens Havarikommisjon har ferdigstilt sine undersøkelser.

Ingen krise for beredskapen

– Lørenskog forventer vi skal være oppe å gå i løpet av dagen. Jobben er ikke så stor, men operatøren må reise rundt på basene og skifte filter på helikoptrene.

Det sier Elin Åsbakk Lind, kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten HF til NRK.

Operatøren er nå i gang med dette arbeidet.

– Det er ingen krise for beredskapen. Når en base er nede, så har vi nasjonale ressurser som innebærer at helikopter ved andre baser overtar beredskapen.

Base Harstad berøres ikke av tiltaket. Andre helikoptertyper som opererer ved luftambulansebasene i Norge er ikke berørt.