Hopp til innhold

Mener kineserne mangler kompetanse

Entreprenørselskapet PNC Norge stiller spørsmål ved om det kinesiske selskapet som skal bygge brua over Beitstadsundet har kompetanse på undervannsarbeidet. Derfor klager de nå på avgjørelsen.

Beitstadsundet bru

Beitstadsundet bru på fylkesveg 17 mellom Verran og Steinkjer.

Foto: Statens vegvesen

PNC Norge ba om innsyn i anbudet som var levert av selskapet Sichuan Road and Bridge fra Kina, og klager på vel 50 prosent av arbeidet med brua. I hovedsak på arbeidet som skal foregå under vann.

«PNC vil anføre at Statens vegvesen ikke har foretatt en tilstrekkelig vurdering av om Sichuan oppfyller kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget. Dermed har de heller ikke grunnlag for å fastslå at selskapet tilfredsstiller disse kravene.»

Statens vegvesen fikk klagen tirsdag ettermiddag.

Vegvesenet fikk først beskjed fra fylkesrådet i Nord-Trøndelag om å legge vekk tilbudet fra Sichuan Road and Bridge fordi Norge ikke har noen handelsavtale med Kina.

Det ble etterpå omgjort av fylkesutvalget i nye Trøndelag fylkeskommune slik at alle de tre tilbudene ble vurdert på lik linje.

Prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen sier de ikke har forhastet seg i denne saken og foretatt en grundig vurdering av alle tilbudene som kom inn.

Forpliktelseserklæring

Ifølge PNC har det kinesiske selskapet ikke levert preferanser på at de kan gjøre alt arbeidet selv, og heller ikke lagt ved en forpliktelseserklæring som viser at de har en samarbeidspartner som kan utføre betongarbeidet under vann.

– Vi mener det krever en helt spesiell kompetanse for å bygge Beitstadundet bru. 55 prosent er betong- og undervannsarbeider, og vi mener kineserne mangler spesialkompetanse på det, sier forretningsutvikler Bettina Gross i PNC Norge.

Selskapet bygger nå bru nummer 20 i Norge.

Tidligere i november bestemte Statens vegvesen at det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group skal bygge nye Beitstadsundet bru mellom Steinkjer og Verran. Fylkespolitikerne ville først vrake tilbudet fra kineserne.

Beitstadsundet bru

Her skal Beitstadsundet bru bygges mellom Steinkjer og Verran. Statens vegvesen håper bygge-arbeidet kan starte i desember.

Foto: Tariq Alisubh/NRK
Beitstadsundet bru

Slik skal brua se ut under vann. Byggeledelsen har tidligere sagt at det blir den største utfordringen med brua å sette ned fjorten peler under vann samtidig som det skal støypes et fundament på toppen.

Foto: Eivind Aabakken/NRK

Behandler klage

Statens vegvesen er i ferd med å gå igjennom klagen som er levert inn etter at selskapet fra Kina fikk oppdraget med å bygge Beitstadsundet bru.

Prosjektleder Jo Bernt Brønstad sier de har foretatt de vurderingene som er nødvendig og mener det kinesiske selskapet er kvalifisert for å foreta arbeidet med å bygge Beitstadsundet bru.

– Vi vil komme med et svar på klagen i løpet av kort tid og regner med å ha et svar i løpet av mandag til uka, sier Brønstad.

Var glad

– SRBG er glad for Statens vegvesens beslutning om å tildele selskapet oppdraget Fv. 17 og 720 Dyrstad-Sprova-Malm E-2 Beitstadsundbrua, sa Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for Sichuan Road & Bridge Group (SRBG) i Norge til NRK den gang.

Men det kinesiske selskapet ville avvente klagefristen som løper frem til 16. november før de slapp jubelen løs.

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag innstilte først på at Statens vegvesen skulle legge vekk tilbudet som var kommet inn fra Sichuan Road and Bridge Group, fordi Norge ikke har noen handelsavtaler med Kina.