Hopp til innhold

Kinesisk selskap var billigst – men fikk nei til bygging av bro

Sichuan Road and Bridge Group ga det klart billigste tilbudet i anbudskonkurransen om bygging av ny bro over Beitstadsundet på nye fylkesvei 17. Men fylkesrådet innstiller på at tilbudet avvises.

asdasd

Denne 580 meter lange broen ønsker et kinesisk selskap å bygge, men fylkesrådet vil heller la lokale entreprenører få kontrakten.

Foto: Statens Vegvesen

Selv om kineserne ga det billigste tilbudet, var det opp til veieieren (Nord-Trøndelag fylkeskommune) å bestemme om tilbudet deres skulle vurderes. Dette fordi Sichuan Road and Bridge Group er fra et land utenfor EØS, og fordi Kina er uten handelsavtale med Norge.

Det er sagt at tilbudet fra kineserne er 40 millioner billigere enn nestemann på lista. Likevel valgte fylkesrådet ikke å vurdere tilbudet.

– Det er slik at alle tilbudene er innenfor kostnadsoverslaget. Vi kjenner ikke detaljene i tilbudene. Det er mange kriterier som ligger i anbudet som ikke er vurdert. Så det er ikke automatikk i at kineserne har vunnet, selv om de er billigere, sier fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik (Ap) til NRK.

– Vi velger å forholde oss til at vi har forpliktelser gjennom internasjonale avtaler, sier Mevassvik.

Sandberg advarte

Tirsdag gikk fiskeriminister Per Sandberg (Frp) ut i Trønder-Avisa og advarte fylkesrådet mot å si nei til kineserne.

– Trøndelag er Norges største sjømatregion. Kina er, og vil være, vårt største marked. Jeg hadde folk i Kina i forrige uke, for å jobbe med lakseprotokollen for å eksportere laks fra Trøndelag til Kina. Hvis fylkesrådet tror det blir enklere å eksportere når de ekskluderer selskapet, tror jeg alle skjønner at de er på ville veier. Dette kan bli dramatisk, sa Sandberg til Trønder-Avisa.