Hopp til innhold

Kinesere får bygge bru i Trøndelag

I ettermiddag bestemte Statens vegvesen at det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group skal bygge nye Beitstadsundet bru mellom Steinkjer og Verran. Fylkespolitikerne ville først vrake tilbudet fra kineserne.

Beitstadsundet bru

Den nye brua skal korte ned reisetiden mellom Steinkjer og Verran og realiseres samtidig som kommunene nå slås sammen til en.

Foto: Statens vegvesen

Ser frem til å bygge Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag

– SRBG er glad for Statens vegvesens beslutning om å tildele selskapet oppdraget Fv. 17 og 720 Dyrstad-Sprova-Malm E-2 Beitstadsundbrua, sier Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for Sichuan Road & Bridge Group (SRBG) i Norge.

Det kinesiske selskapet er lettet og vil nå avvente klagefristen som løper frem til 16. november.

Nyheten er svært gledelig for oss, sier pressetalsmann Tsetsis.

Avgjørelsen kommer etter at fylkesrådet i Nord-Trøndelag først innstilte på at Statens vegvesen skulle legge vekk tilbudet som var kommet inn fra Sichuan Road and Bridge Group fordi Norge ikke har noen handelsavtaler med Kina.

Alexander Tsetsis, kontraktssjef SRBG

Kontraktsjef og pressetalsmann i det kinesiske selskapet, Alexander Tsetsis, foran Hålogalandsbrua de bygger i Narvik.

Foto: SRBG

Billigst

Saken ble utsatt og sendt over til fylkesutvalget i nye Trøndelag som sist uke vedtok at alle de tre tilbyderne skulle vurderes på lik linje.

Tilbudet fra det kinesiske selskapet var 40 millioner kroner billigere enn det nest rimeligste anbudet. SRBG truet med søksmål dersom tilbudet fra dem ikke ble vurdert på lik linje med de to andre selskapene. Også fordi det ikke var satt noen begrensninger om nasjonalitet da anbudet ble utlyst.

De to andre tilbyderne, det østerriksk eide PNC Norge og Skanska, er begge omfattet av EØS-avtalen.

Nord-Trøndelag fylkeskommune er ennå ikke blitt informert om avgjørelsen til Statens vegvesen.

Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tomas Iver Hallem (Sp), sier mandag kveld til NRK at han vil avvente å kommentere saken til etter at han er blitt informert fra Statens vegvesen.

Hallem

Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tomas Iver Hallem (Sp), vil foreløpig ikke kommentere avgjørelsen til Statens vegvesen.

Foto: Bjørn Steinar Gundersen / NRK

Starter bygging av bru i desember

Statens vegvesen sier i en pressemelding at Sichuan Road and Bridge Group vinner konkurransen om å få bygge den 580 meter lange brua som går mellom Steinkjer og Verran.

– Byggetida på brua er i utgangspunktet stram. Ved å unngå forsinkelser i anskaffelsesprosessen, kan bygging av Beitstadsundbrua starte i begynnelsen av desember, sier prosjektleder Jo-Bernt Brønstad i Statens vegvesen.

Statens vegvesen er ifølge prosjektlederen opptatt av å ha god fremdrift i prosjektet.

Ønsker innpass i Norge

– SRBG har tatt mål av seg å bli en ledende aktør innen brobygging i Norge og er allerede godt i gang med å bygge Hålogalandsbrua (1.533 meter) i Nordland på oppdrag fra Statens vegvesen, sier Lu Wei som er prosjektdirektør i selskapet i Norge.

– For å sikre best mulig oppstart på prosjektet vil vi snarlig inngå i dialog med våre lokale leverandører og samarbeidspartnere i Trøndelag. Vi ser nå frem til et godt samarbeid med Statens vegvesen og rådgivingsselskapet COWI i forbindelse med byggingen av Beitstadsundbrua, sier Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for Sichuan Road & Bridge (SRBG) i Norge.

Etterlyser nasjonale retningslinjer

Politikerne i fylkesutvalget i Trøndelag beklager i et vedtak at det ikke er utformet en nasjonal handelspolitikk og nasjonale retningslinjer for tilbydere som ikke har handelsforpliktelser med Norge gjennom EØS, WTO og andre avtaler, men overlater til kommune og fylkeskommuner å avgjøre dette.

Hålogalandsbrua

Flaggene på brua er både norsk og kinesisk. Hålogalandsbrua blir landets lengste hengebru og bygges av det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group, SRBG.

Foto: NRK

Holder fremdriftsplanen

Jo Bernt Brønstad, Statens vegvesen

Jo-Bernt Brønstad er prosjektleder i Statens vegvesen.

Foto: Eivind Aabakken/NRK

– Signering av kontrakt skjer etter at klagefristen er gått ut og vi har vurdert eventuelle klager, opplyser Jo-Bernt Brønstad.

Forretningsutvikler i konkurrenten PNC Norge, Bettina Gerti Gross, gratulerer mandag kveld det kinesiske selskapet, men sier hennes selskap er nysgjerrig etter å få vite hva som har gjort at denne saken har tatt en slik vending.

– PNC vil be om å få innsyn i papirene, men vi har ennå tatt stilling til om vi vil klage på avgjørelsen om å gi kontrakten til det kinesiske selskapet, sier Bettina Gerti Gross.