Med disse dekkene skal soldatene ferdes på norske veier

Allerede før den store Nato-øvelsen «Trident Juncture» har det vært flere ulykker på norske veier. Er militæret godt nok rustet til den kalde vinteren?

Trident Juncture

Over 50.000 soldater fra 29 land har kommet til Norge for den største militærøvelsen på norsk jord siden andre verdenskrig. Aktiviteten starter for fullt mandag 29. oktober. Deretter tar den seg opp for hver dag som går frem til onsdag 7. november.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

– Vi er så godt rustet vi kan være. Det er snakk om vær og vind som ikke alle soldatene er vant til, sier oberstløytnant Ivar Moen.

Det er for tiden stor militær trafikk i Norge som følge av Nato-øvelsen «Trident Juncture», hvor tusenvis av soldater fra 30 land skal ferdes på norske veier. Aktiviteten starter for fullt mandag 29. oktober, og varer til onsdag 7. november.

Det har kommet mye snø flere steder i landet, og mange av soldatene har liten eller ingen erfaring med å kjøre på vinterføre.

Trident Juncture

Totalt sju kjøretøy i en militærkolonne var involvert i ulykken på fylkesvei 705 ved Langsvola på grensa mellom kommunene Tydal og Røros tirsdag ettermiddag.

Foto: Politiet

Allerede tirsdag denne uken stanset Forsvaret all militær kjøring i områder med vinterføre, etter at sju militære kjøretøy kjørte av vegen i kraftig snøvær på fylkesvei 705 mellom Røros og Tydal. Fire amerikanske soldater ble sendt til sykehus med lettere skader.

– Kjøretøyene våre ble selvfølgelig sjekket da de ankom Norge, men vi skal sjekke de en gang til, sier Moen.

Trident Juncture

Soner for aktive kamphandlinger vil merkes med skilt. Det skal være umulig ikke å vite at du befinner deg i et område med aktive kamphandlinger.

Foto: stein roar leite / nrk

– En klar ulykkesrisiko

De militære kjøretøyene vil operere på de samme veiene som oss, og under aktive kamphandlinger, kan de til og med ferdes på kryss og tvers av veier.

Per Andreas Langeland, forsker transportøkonomisk institutt

Per Andreas Langeland, forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Foto: Sigmund Rønsen Aarhaug

Flere av soldatene i US Marines har blitt kurset i hvordan de skal bruke de store militære kjøretøyene på vinterglatte veier i Norge. Men forsker ved Transportøkonomisk institutt, Per Andreas Langeland, mener sivile likevel utsettes for stor fare når de skal ferdes i det som snart blir et uforutsigbart trafikkbilde.

– Med sine brede og tunge stridsvogner, ofte i mørke og på glatt underlag, foreligger det en klar ulykkesrisiko, og den vil i år være mangedoblet sammenlignet med i fjor, og også langt større enn i 2016, sier Langeland.

Har lært

Oberstløytnant Ivar Moen

Oberstløytnant Ivar Moen sier alle deltakere skal mestre ekstreme kjøreforhold.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Oberstløytnant Moen sier de har lært av tirsdagens hendelse, men understreker at mange av de amerikanske soldatene i US Marines har liten eller ingen erfaring med kaldt klima.

– Vi har lært at vi må være ekstra påpasselig med å utstyre kjøretøyene våre, slik at de klarer å takle de norske kjøreforholdene og utfordringene de innebærer. Vi skal blant annet se om dekkene er gode nok, og vi skal vurdere å sette på pigger eller kjetting, sier han.

Trident Juncture

Thomas Tomacheck, Soldat i US Marines.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Soldat i US Marines, Thomas Tomacheck, sier de har hatt mye fokus på sikkerhet på veiene, og at de er godt forberedt.

– Vi er veldig godt trent, og jeg er sikker på at vi har lært av tirsdagens hendelse, og at vi kommer til å være ekstra godt forberedt framover, sier Tomacheck, og fortsetter:

– Sikkerhet på veiene er noe av det vi fokuserer mest på. Selv om det er en sjelden mulighet for oss å komme til Norge, er vi godt forberedt.

Her er det meste du trenger å vite om den gigantiske Nato-øvelsen.

Her er det meste du trenger å vite om den gigantiske Nato-øvelsen.

– Vis hensyn

Fjorårets Nato-ledede militærøvelse, Joint Viking, ble gjennomført uten ulykker, men det gjorde ikke Cold Respons året før, da Idar Jarle Trondseth omkom da varebilen hans og en panservogn kolliderte.

Regionleder for Trygg Trafikk i Trøndelag, Frode Tiller Skjervø, tror Forsvaret tar trafikksikkerheten på alvor, men håper de gjør en grundig vurdering på dekkutskifting.

– Det er risikosport å ferdes på norske veier uten piggdekk nå.

Skjervø mener vi alle har et ansvar når det er så mye aktivitet med militære kjøretøy på veiene. Han oppfordrer sivile til å vise hensyn.

– Nå vet vi at det er stor aktivitet med militære kjøretøy, og det pålegger oss andre til å ta litt ekstra ansvar. Vi må sette av nok tid og vise forståelse for kolonnene, sier Skjervø.