I dag ble leddbussene på linje 5 testa på Munkvoll i Trondheim. Det er her, på stedet der bussene krysser trikkeskinnene, flere leddbusser har blitt ødelagte.
10 av 13 leddbusser som kjører denne strekninga har fått hull i belgen.
- Les også: Trikkeskinner kan ha skadet leddbuss
Representanter fra busselskapene AtB og Nettbuss, bussprodusenten M.A.N og Trondheim bydrift var til stede da bussene ble testa.
Testen levna ingen tvil: belgen subber først ned i trikkeskinnene, så i asfalten når bussen like etter skal opp en bakke. Her må det utbedringer til hvis leddbusser fortsatt skal passere.
Veistandarden henger ikke med
Den samme typen leddbusser brukes i Oslo også, men der har de ikke hatt problemer med at belgen går i stykker.
Driftssjef i AtB, Harald Storrønning, mener standarden på veiene ikke holder tritt med utviklinga i busstrafikken.
– Trondheim har hatt en veldig høy vekst i kollektivtarafikken. Kapasitetsbehovet kommer raskere enn vi greier å justere det infrastrukturmessig, sier Storrønning.
Veiene er altså ikke gode nok?
– Nei, punktvis er de ikke det.
Revurderer andre ruter
Busselskapet AtB har planlagt å sette inn leddbusser på flere ruter i Trondheim, både linje 36 og 66 til Jakobsli, og linje 46 til Sandmoen.
– Nå må vi ta en nye runde på det for å sikre at underlaget på disse strekningene er godt nok til å kjøre med leddbussene, sier Harald Storrønning, som ikke vil risikere å få samme problem til vinteren.