Hopp til innhold

Leddbussen for moderne for veien

Leddbussene som kjører linje 5 i Trondheim, er for moderne for byens dårlige veistandard.

Atb tester leddbusser som er tatt ut av rutetrafikk.

VIDEO: I dag ble de ødelagte leddbussene testa på Munkvoll

I dag ble leddbussene på linje 5 testa på Munkvoll i Trondheim. Det er her, på stedet der bussene krysser trikkeskinnene, flere leddbusser har blitt ødelagte.

10 av 13 leddbusser som kjører denne strekninga har fått hull i belgen.

Representanter fra busselskapene AtB og Nettbuss, bussprodusenten M.A.N og Trondheim bydrift var til stede da bussene ble testa.

Testen levna ingen tvil: belgen subber først ned i trikkeskinnene, så i asfalten når bussen like etter skal opp en bakke. Her må det utbedringer til hvis leddbusser fortsatt skal passere.

Jon Olav Sætertrø om problemene med leddbussene.

VIDEO: Leddbussene i Trondheim er for lave for å passere dumper i veien.

Veistandarden henger ikke med

Den samme typen leddbusser brukes i Oslo også, men der har de ikke hatt problemer med at belgen går i stykker.

Driftssjef i AtB, Harald Storrønning, mener standarden på veiene ikke holder tritt med utviklinga i busstrafikken.

Harald Storrønning, AtB

Harrald Storrønning, driftssjef i AtB, mener veiene enkelte steder er for dårlig for leddbussene.

Foto: Hege Tøndel Jonli / NRK

– Trondheim har hatt en veldig høy vekst i kollektivtarafikken. Kapasitetsbehovet kommer raskere enn vi greier å justere det infrastrukturmessig, sier Storrønning.

Veiene er altså ikke gode nok?

– Nei, punktvis er de ikke det.

Revurderer andre ruter

Busselskapet AtB har planlagt å sette inn leddbusser på flere ruter i Trondheim, både linje 36 og 66 til Jakobsli, og linje 46 til Sandmoen.

– Nå må vi ta en nye runde på det for å sikre at underlaget på disse strekningene er godt nok til å kjøre med leddbussene, sier Harald Storrønning, som ikke vil risikere å få samme problem til vinteren.