Hopp til innhold

Hull i ti av tretten leddbusser

En teknisk gjennomgang i dag viser at nesten hele leddbuss-parken i Trondheim har fått hull i belgen og må repareres.

Buss krysser trikkeskinnene

Det er i denne dolpa leddbussene i Trondheim sliter. Alle tretten er tatt ut av drift på grunn av skader i belgen. Her ser vi at også en vanlig buss er nær ved å treffe bakken.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Dårlig vei, trikkeskinner og en bakkedolp er årsaken til at alle leddbussene i Trondheim er ute av drift.

– Skaden er den samme på ti av de tretten leddbussene, sier markedssjef i Nettbuss Trøndelag, Dag Bones, til NRK.

Skadene i belgen repareres nå fortløpende, men det er usikkert hvor langt tid dette vil ta.

– Skadene er ikke omfattende, og vi vil i løpet av relativt kort tid få bussene på veien igjen, sier Bones.

Leddbuss AtB

Skadene i belgen er ikke synlige, men likevel så alvorlig at alle de tretten leddbussene på rute 5 er parkert.

Foto: Erland Knutsen / NRK

– Veien må utbedres

Det var under en rutinekontoll forrige uke at det ble oppdaget hull i belgen på en av leddbussene som trafikkerer rute fem.

Ruta er den mest trafikkerte i Trondheim og frakter passasjerer fra Byåsen via sentrum og til NTNUs studiesteder på Gløshaugen og Dragvoll. Bussene har avgang hvert tiende minutt.

Harald Storrønning, AtB

Harald Storrønning i AtB håper veien på sikt blir utbedret.

Foto: Hege Tøndel Jonli / NRK

Nå vurderer AtB å legge om den populære bussruta.

– Midlertidig vi vi finne en alternativ trasé. På lang sikt må det gjøres noe med veien på Munkvoll, sier driftssjef i AtB, Harald Storrønning, til NRK.

Belgen på leddbussene blir skadet ved at den tar ned i bakken når de krysser trikkeskinnene.

– På vei opp kneika etter denne passeringen slår belgen ned i trikkesporet og subber bort etter veien to-tre meter, forklarer Storrønning.

Torsdag skal det testkjøres på nytt for å finne ut om bussene slår ned i bakken, også på vei fra sentrum til Byåsen.

Denne testen kan bli avgjørende for hvilke løsninger som velges for å få leddbussene på veien igjen.

– Det er ingen vits i å sette reparerte busser i drift igjen dersom ingenting blir gjort med veien, sier Storrønning.

Vil koste ni millioner kroner

Trond Bakke, planlegger ved Byplankontoret i Trondheim

Trond Bakke ved Byplankontoret håper mindre tiltak kan løse problemene raskt.

Foto: Morten Karlsen / NRK

En alternativ trasé på kort sikt vil være å kjøre Arnt Smistads vei på tur til sentrum.

AtB vil sammen med Trondheim kommune prøve å finne en løsning.

– Vi skal se på om det er mulig å gjøre fysiske tiltak av mindre art slik at leddbussene kan passere, sier Trond Bakke ved Byplankontoret.

Selv om mindre tiltak blir satt i gang, må det uansett gjøres større endringer slik at leddbussene kan passere også på vinteren.

– Snø og issvuller vil skape problemer for leddbussene, så det må gjøres større utbedringer på sikt. Dette er omfattende tiltak som er estimert til å koste ni millioner kroner, sier Bakke til NRK.