Dårlig vei, trikkeskinner og en bakkedolp er årsaken til at alle leddbussene i Trondheim er ute av drift.
– Skaden er den samme på ti av de tretten leddbussene, sier markedssjef i Nettbuss Trøndelag, Dag Bones, til NRK.
Skadene i belgen repareres nå fortløpende, men det er usikkert hvor langt tid dette vil ta.
– Skadene er ikke omfattende, og vi vil i løpet av relativt kort tid få bussene på veien igjen, sier Bones.
– Veien må utbedres
Det var under en rutinekontoll forrige uke at det ble oppdaget hull i belgen på en av leddbussene som trafikkerer rute fem.
Ruta er den mest trafikkerte i Trondheim og frakter passasjerer fra Byåsen via sentrum og til NTNUs studiesteder på Gløshaugen og Dragvoll. Bussene har avgang hvert tiende minutt.
Nå vurderer AtB å legge om den populære bussruta.
– Midlertidig vi vi finne en alternativ trasé. På lang sikt må det gjøres noe med veien på Munkvoll, sier driftssjef i AtB, Harald Storrønning, til NRK.
Belgen på leddbussene blir skadet ved at den tar ned i bakken når de krysser trikkeskinnene.
– På vei opp kneika etter denne passeringen slår belgen ned i trikkesporet og subber bort etter veien to-tre meter, forklarer Storrønning.
Torsdag skal det testkjøres på nytt for å finne ut om bussene slår ned i bakken, også på vei fra sentrum til Byåsen.
Denne testen kan bli avgjørende for hvilke løsninger som velges for å få leddbussene på veien igjen.
– Det er ingen vits i å sette reparerte busser i drift igjen dersom ingenting blir gjort med veien, sier Storrønning.
Vil koste ni millioner kroner
En alternativ trasé på kort sikt vil være å kjøre Arnt Smistads vei på tur til sentrum.
AtB vil sammen med Trondheim kommune prøve å finne en løsning.
– Vi skal se på om det er mulig å gjøre fysiske tiltak av mindre art slik at leddbussene kan passere, sier Trond Bakke ved Byplankontoret.
Selv om mindre tiltak blir satt i gang, må det uansett gjøres større endringer slik at leddbussene kan passere også på vinteren.
– Snø og issvuller vil skape problemer for leddbussene, så det må gjøres større utbedringer på sikt. Dette er omfattende tiltak som er estimert til å koste ni millioner kroner, sier Bakke til NRK.