Hopp til innhold

Ingenting til hubroveien

Næringslivet hadde håpet på hubropenger, men veistrekningen ble ikke nevnt i statsbudsjettet.

Hubro

Beboere og næringsliv på Hitra og Frøya hadde håp om at regjeringen ville ta på seg ansvaret for finansieringen av ny riksvei 714 over Dolmsundet.

Foto: Marius Harlem / NRK

Næringslivet og lokalsamfunnet håpet at regjeringen ville ta hubroregningen når forslaget til statsbudsjett ble lagt fram.

– I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet bør de få lagt inn dette. Og også en villighetserklæring om at denne biten er statens ansvar, sa Leif Inge Nordhammer, administrerende direktør i Salmar, til NRK mandag.

Men da budsjettet ble lagt frem tirsdag formiddag var ikke veistrekningen nevnt.

Svært skuffet

Inge Ryan i Frøya Næringsforening sier han er svært skuffet over regjeringen, og over at de fortsatt må kjøre på en veistrekning som han betrakter som en krøttersti.

– Det har vært flere dødsulykker på denne veitraseen. Vi støtter fullt ut fylkesordfører Tore Sandvik som etter møte med sin regjering konkluderte slik: «Nå har vi berget hubroen på Hitra. Nå må vi berge menneskene», skriver Ryan i et notat til adressa.no.

Sa nei til vei for å sikre hubroen

Man var enige om å utbedre ei bru og legge om veien på Hitra, helt til noen fant en hekkeplass for den truede uglearten midt i trasén.

For å sikre hekkeplassen til hubroen sa miljøverndepartementet nei til den planlagte veien.

Hubroen stopper veiplaner på Hitra

Sterkt truet

Hubro er Europas største ugleart, men står i fare for å bli utryddet i Norge. Hitra og Frøya er svært viktige områder for hubro.

– Situasjonen for hubro er urovekkende. Derfor må vi unngå veibygging og andre tiltak som kan føre til at bestanden går enda mer ned, sa miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) da Miljøverndepartementets avgjørelse ble offentliggjort.

Hubroen er på Norsk rødliste klassifisert som sterkt truet.