– Norge har vært ett av de landene i Europa med færrest plasser, nest etter Luxemburg. Disse plassene er sårt tiltrengt og ett skritt i riktig retning, sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen.
Han mener det har skjedd en betydelig forbedring i antall døgnhvileplasser de siste årene.
Onsdag markerer Statens vegvesen at det åpner 15 nye døgnhvileplasser for tungbilsjåfører ved Oppdalsporten i Oppdal i Sør-Trøndelag.
Denne oppstillingsplassen blir viktig som et hvilested før man begynner på overfarten over Dovrefjell, mener Statens vegvesen.
– Dette er et viktig tilbud for dem som kjører langtransport langs E6 gjennom Oppdal, slik at de får mulighet til å ta en god og lang pause, sier Gunvor Tørum Haugerud i Statens vegvesen i en pressemelding.
Helt avhengige av hvile for å overholde loven
En døgnhvileplass er en parkeringsplass for store kjøretøy hvor yrkessjåfører kan kjøre til side og få hvile.
Per januar 2017 er det 39 døgnhvileplasser langs riksvegene i Norge. Ni av disse ble åpnet i 2016.
- Les også: Over 800 vogntogsjåfører anmeldt i år
- Les også: Det jukses og trikses blant trailersjåførene
Tungtransportsjåfører er pålagt å hvile 11 timer hvert døgn og de må ta en 45 minutter lang pause for hver 4,5 time de har kjørt.
– Dette er noe staten har pålagt yrkessjåførene, derfor er det også viktig at staten legger til rette for at dette skal la seg gjennomføre, sier Johnsen.
Han presiserer også at det er viktig sjåfører har mulighet til mat og toalettbesøk, og ikke minst at det skal være trygt å stanse der sjåførene skal legge seg til å sove.
Skal ikke bli ranet når de sover
– Dette er en viktig sak for oss. Når sjåførene er pålagt hvile, er det viktig at det er best mulig kvalitet på plassene. Sjåførene skal ha mulighet til å sove trygt og i ro og fred, sier Johnsen.
– Det har vært tilfeller med både dieseltyveri og overfall, og derfor er det viktig at det blir opprettet trygge plasser.
- Les også: Advares mot frekke diesel-tyver
- Les også: Stadig mer utrygt for yrkessjåfører
Døgnhvileplassene på Oppdal er eid og driftet av Oppdalsporten. Statens vegvesen betaler leie for at Oppdalsporten stiller opp med et godt tilbud til tungbilsjåførene.
Hvileplasser skal øke trafikksikkerheten
– Dette er et viktig bidrag for å øke sikkerheten til alle som ferdes langs vegene våre, fordi det er positivt at tungbilsjåførene får gode muligheter til å hvile ut, slik at de er opplagte bak rattet, sier Haugerud.
– Vi er glade for plassene som åpner på Oppdal, og vi ser fram til at det blir lagd mange gode oppstillingsplasser spredt over hele landet slik at sjåførene får overholdt hviletidsbestemmelsene, sier Johnsen.