Hopp til innhold

Det jukses og trikses blant trailersjåførene

ALTA/KIRKENES (NRK): Både norske og utenlandske trailersjåfører bryter kjøre- og hviletidene langs norske veier. Noen kan imidlertid kjøre 40 timer i strekk - helt lovlig.

Kontroll Kivolompolo

Statens vegvesen stoppet i fjor 41 yrkessjåfører i Finnmark for brudd på hviletiden. På landsbasis ble over 1000 sjåfører anmeldt for det samme.

Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen tok i fjor 41 yrkessjåfører på veiene i Finnmark for brudd på hviletiden, mens de i år har tatt sju stykker bare i januar. Den siste sjåføren som ble tatt hadde kjørt 25 timer gjennom hele Norge. Sjåføren forfalsket kjørekortet, slik det så ut som de var to sjåfører med kun med tre stopp på 40 minutter. Hvor utbredt er egentlig juks og fusk med hviletid på norske veier?

– Det er vanskelig å si. Mitt inntrykk er at de stort sett holder seg innenfor kjøre- og hviletidsbestemmelsene, sier yrkessjåfør Arnstein Aarset fra Førde.

Aarset er på vei hjem etter å ha levert produkter til oljenæringa i Hammerfest, og har tatt pause på en bensinstasjon i Alta. Han sier det er strenge regler i Norge. Man tukler ikke med ferdsskriveren som registrerer bevegelsene til bilen. Selv om Aarset kjører lovlig, så er det ikke alle som gjør det.

Finner ulovligheter blant norske sjåfører

NRK snakker med flere sjåfører som har parkert utenfor bensinstasjonen. Noen sier selskapet deres er superstrenge på kjøre- og hviletid, andre peker på de litauiske bilene og enkelte får plutselig hastverk når NRK tar kontakt. Det er også de som innrømmer at det ikke står så mye bedre til blant norske sjåfører, selv om de holde seg innafor regelverket.

– De er ikke så ille. Man finner det samme i Norge også, bare at det er bedre skjult, sier en yrkessjåfør som ønsker å være anonym.

– På hvilke måte skjules det?

– Det er små ting som blir gjort. For eksempel er det yrkesgrupper som driver en spesifikk oppgave i lastebilnæringa som ikke blir lagt merke til fordi det er ikke noen som ønsker å bry seg virker det som, sier han.

Kjørte 40 timer i strekk - helt lovlig

Trailersjåføren nevner både anlegg-, asfalt- og nisjekjøring som eksempler, men at de store selskapene er strenge på kjøre- og hviletiden til sjåførene.

– Men så har de mange underleverandører igjen som de kanskje ikke har så god oppfølging på. Det er der problemene ligger, sier sjåføren.

– Men er det ikke ferdskriver i de bilene?

– Jo, men den står på out. I tillegg er det ikke påbudt å ha sjåførkortet inni når man kjører på out i Norge. Alt kjøring som er fritatt fra kjøre- og hviletiden trenger man ikke å ha kortet i heller. Da er det ingen som kan registrere hvem som har kjørt. Da ser man bare at bilen har gått så og så mange timer, men du vet ikke hvem som har kjørt.

– Hva med deg selv. Har du brutt reglene noen gang?

– Nei, jeg har ikke brutt reglene, men jeg har kjørt lenge av ganger på out på disse skriverne. Så det har blitt noen ganske lange drag, som 40 timer uten stopp.

– Hvordan er du da?

– Du er sliten og følger ikke med. Du sovner nesten der du sitter, men man har ikke så mange valg hvis du vil jobbe.

Seksjonssjef Statens vegvesen Jørn Simonsen

Jørn Simonsen, seksjonssjef i Statens vegvesen region nord, bekrefter at det kjøres ulovlig.

Foto: Inghild Eriksen/NRK

Sekunders uoppmerksomhet kan ta liv

Jørn Simonsen i Statens vegvesen region nord bekrefter at ulovlig kjøring er vanlig.

– Vi har så sent som denne uka eksempler der transportørene kommer Sør-Norge, enten fra Oslo og transitt gjennom Sverige/Finland, eller fra Danmark og skal opp til Øst-Finnmark. Noen fristes til å kjøre adskillig lengre enn det man har lov til og av det som er forsvarlig, sier Simonsen og legger til at sjåførene kan bli bøtelagt på mellom fem til 20.000 kroner for å bryte reglene.

Om lastebilsjåføren kjører lovlig eller ulovlig, kan en sliten sjåfør uansett være livsfarlig. Det innrømmer selv sjåføren vi pratet med som innrømmet å ha kjørt 40 timer helt lovlig – uten hvile.

– Ja, når man har så mange timer bak rattet begynner det å bli ganske skummelt. Det er kun noen sekunders uoppmerksomhet, så kan man ta livet av fem stykker hvis man treffer en personbil, sier yrkessjåføren.

Undersøker foretak

Statens vegvesen opplyser til NRK at den anonyme kildens påstander om at dette er lovlig kjøring, er feil.

Det er riktig at det finnes unntak fra hviletidsbestemmelsene. Men man kan ikke bryte arbeidstidsreglene, som også krever hvile og pauser.

Dette kan være vanskelig for Statens vegvesen å oppdage i kontroll langs veien, men Statens vegvesen gjør foretaksundersøkelser hvor dette kan bli avdekket.