Over 11.000 vogntogsjåfører er kontrollert ved utgangen av september.
881 av sjåførene er anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. 495 vogntogsjåfører fikk midlertidig bruksforbud og fikk ikke kjøre videre før de hadde hvilt lenge nok.
Mens 3739 sjåfører fikk skriftlig mangel-rapport for ikke å ha tatt nok pauser, viser tall fra Vegdirektoratet.
Må ta pauser
Alle som kjører tunge kjøretøy er pålagt å ta pauser. Dette reguleres gjennom pålagt døgnhvil og ukehvil i et felles europeisk regelverk og registreres ved hjelp av fartsskrivere i kjøretøyet.
På dagtid kan ikke sjåførene kjøre mer enn fire og en halv time før de må ta en pause på minst 45 minutter.
Stikk-kontroller hos transportbedrifter i Trøndelag i år har avdekket til dels grove brudd på kjøre- og hviletid i tre av de seks kontrollerte bedriftene, blant annet ved at sjåførkortet er tatt ut i lange perioder.
– Skremmende
Bare i Midt-Norge er 123 vogntogsjåfører anmeldt til politiet fordi de ikke har hvilt nok enten på dagen eller om natta.
– Det er skremmende, men realiteten er nok mye mer. Det er mange som jukser, og det er mange som kjører på andre tider av døgnet. Det er bekymringsfullt med tanke på trafikksikkerheten. Man får utslitte og trøtte sjåfører som skal sitte og kjøre 50 tonn på veien der vi alle oppholder oss, sier Trine Giskås, faggruppeleder for utekontrollen.
De har anmeldt tre bedrifter i Nord-Trøndelag for til dels grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Ved noen av bedriftene er det eksempel på at sjåfører hvilte bare 4 timer og 37 minutter om natta, mens kravet er minst 9 timer. I tillegg hvilte sjåfører 9 timer i helgene, mens kravet er minst 24 timer.
Mange jukser
Johnny Smenes er tungtransportsjåfør og ble tirsdag tatt inn til kontroll i Verdal. Selv er han opptatt av at sjåfører må ta nok pauser. Han vet at det jukses med kjøre og hviletid i bransjen, og sier at dette kan føre til at sjåfører blir stuptrøtte.
– Det er livsfarlig. Det blir jo mørkere kvelder etter hvert. Spesielt utenlandske vogntog kan komme godt over midtstripa med framhjulene, så man sitter jo der og vingler ut på kanten. Det er ikke noe trivelig, sier Smenes til NRK.
– Blir man uoppmerksom når man er trøtt?
– Du blir ikke bare uoppmerksom, du blir livsfarlig. Da har du ingenting på vegen å gjøre.