Hopp til innhold

– Nå starter en ny klimavennlig tidsepoke

Fra i dag kjører de første bussene i Trondheim med biogass på tanken.

I ettermiddag kom den aller første leveransen av biogass til bybussene i Trondheim. Målet er å bevise at biogass er like god og effektiv som naturgass, og håpet er å få alle gassbussene i Trondheim over på den mer klimavennlige biogassen i løpet av neste år.

SYMBOLSK MILEPÆL: Gassbussene i Trondheim ruller nå rundt med biogass på tanken. Gassen kommer fra Sverige og skal benyttes i påvente av at et drivstoffanlegg for biogass står ferdig på Skogn neste år.

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

I ettermiddag kom den aller første leveransen av biogass til bybussene i Trondheim.

Geirmund Lykke

MERKEDAG: Geirmund Lykke (Krf) har sammen med Venstre vært en pådriver for produksjon av biogass i Trøndelag.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

– Dette er en gledens dag. Nå starter en ny tidsepoke når det gjelder klimavennlig transport i Trondheim, sier kommunalråd for Krf, Geirmund Lykke, til NRK.

Målet er å bevise at biogass er like god og effektiv som naturgass, og håpet er å få alle gassbussene i Trondheim over på den mer klimavennlige biogassen i løpet av neste år.

I første omgang er det bussene til Nettbuss og Trønderbilene skal bruke gassen som skal dekke rundt 20 prosent av det totale drivstoffbehovet.

Gass fra Sverige

Håvard Wollan

SVENSKEHJELP: Håvard Vollan og Biogass AS har planer om et biogassanlegg på Skogn, men kjøper gass fra svenskene mens de venter.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Biogassen som nå fylles på bussene kommer fra Sverige og leveres av Biokraft AS. Selskapet har planer om en biogassfabrikk på Skogn, men denne vil ikke kunne levere gass før tidligst en gang i 2016.

– Vi skal bygge Skandinavias største drivstoffanlegg for biogass på Skogn. Fram til det er på plass er vi veldig fornøyd med at vi får kjøpe biogass i Sverige som vi kan levere til gassbussene i Trondheim, sier daglig leder Håvard Vollan.

Lavere klimautslipp

Bakgrunnen for satsingen på biogass er et ønske om å redusere klimagassutslippene fra transportnæringa. Busstrafikken alene utgjør rundt seks prosent av alle Co2-utslipp fra transportsektoren i Trondheim.

– Får vi bussene over fra naturgass til biogass har vi med én gang redusert klimagassutslippene med seks til åtte prosent. I tillegg kan andre transportører også benytte seg av tilbudet hvis de ønsker, sier Lykke.

Og han har tro på at andre følger etter.

– Når vi nå får etablert en forsyning av biogass til byen så vil andre som er opptatt av miljøspørsmål også lete etter annet drivstoff. Både drosjetrafikk, varetransport og for eksempel renovasjonsbilene til Trondheim kommune være aktuelle brukere av biogass, mener Lykke.

– Viktig prosjekt

Karin Bjørkhaug (Krf), leder av Samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag, mener dette er et viktig prosjekt.

– Nå får vi testet at infrastrukturen og tilgangen på gass fungerer. Bussene våre er forberedt for gass, og det har hele tiden vært planen å gå over fra naturgass til biogass, sier Bjørkhaug.