– Det er så fullt på togene, folk står tett, tett, tett, smiler informasjonssjefen i SJ Norge, Hilde Lyng.
Over 300.000 flere reiser med Trønderbanen i Trondheims – området, og økningen er på 53 prosent, etter at prisen på billettene ble satt ned i mars 2022.
– Billigbillettene har mye å si. Veksten er stor og ganske formidabel sammenlignet med antallet som har reist tidligere. Det er kjempeflott at så mange flere reiser med togene.
Billettprisen på tog er mer enn halvert i Trondheim og nabokommunene Stjørdal og Melhus.
Det er mulig fordi staten gir et tilskudd på 500 millioner kroner i 10 år gjennom byvekstavtalen, for å redusere prisen på tog og buss.
Målet er at færre skal kjøre bil.
Men noen mil lenger nord må reisende ut med tre ganger så mye for billetten, når toget på Trønderbanen fortsetter nordover fra Stjørdal til Steinkjer.
Den 50 kilometer lange turen med toget mellom Melhus, Trondheim og Stjørdal koster bare 46 kroner. Skal du kjøre 47 kilometer nordover fra Stjørdal til Levanger er prisen 155 kroner.
Det er forskjellsbehandling utenfor byvekstområdet, mener Innherred næringsforening.
– Veldig krevende
Lenger nord er 50 bedrifter samlet i et felles bygg i industriparken i Verdal. Her jobber også Ingrid Dahl Furunes, som er daglig leder i Innherred næringsforening.
– Det er veldig krevende å ta toget, når det er så store prisforskjeller, sier hun.
Togturen med Trønderbanen fra Steinkjer til Trondheim tar vel to timer og koster 354 kroner en vei. Det er ingen rabatt å få på billettene, og staten har ikke gått inn med tilskudd her for å redusere prisen.
– Det vil nok bli mindre bruk av toget på bakgrunn av prisene som er, og mer biltrafikk. Jeg tror ikke at satsingen for å få mindre trafikk inn til Trondheim blir noen suksess, fordi for mange fortsatt kjører bil.
Det er et stykke igjen for å nå målet om null vekst i biltrafikken inn til Trondheim. I stedet øker antallet personbiler, viser en undersøkelse.
– Bør staten også gå inn med penger for å få ned billettprisen også på resten av Trønderbanen?
– Ja, helt klart. Jeg kunne tenkt meg at byvekstavtaler også nord for Stjørdal, sier Furunes.
Reisende er fornøyd
Langt flere enn før tar toget til Trondheim lufthavn Værnes i Stjørdal. Mange reisende er fornøyde med lavprisbillettene, også på Stjørdal stasjon.
– Kjempefint! Det blir veldig billig, sier Guro Dahl.
Brit Elin Anzjøn skal på bytur til Trondheim med søsteren.
– Jeg synes det er kjempebra. Slipper å ta med bilen. Det er mye dyrere det. For meg som pensjonist koster det 24 kroner å dra. Supert!
Billetter kontrolleres
Prisforskjellen gjør at mange reisende med toget forsøker å kjøpe to billetter på samme reise inn til Trondheim.
En billigbillett fra Stjørdal til Trondheim og en billett for resten av strekningen.
Det er ikke lov.
Det går hvis du kjøper månedskort, men ikke ellers. Det forteller både SJ Norge og konduktør Mari.
– Det er ikke tillatt. Hvis de kjøper to enkeltbilletter er det ikke lov, sier konduktøren.
– Hender det at noen prøver seg?
– Ja det hender seg.
– Hva sier du da?
– Da forklarer jeg reglementet, og henviser til transportvilkårene.
Tilskudd fra staten avgjørende
Togene er nye og større enn før. Veksten i reisende med tog er mindre og på 11 prosent nord for Trondheims – området.
– Veksten er atskillig mindre, og det har med prisen å gjøre. Uten tvil, sier informasjonssjef i SJ Norge, Hilde Lyng.
– Hva skal til for at prisen senkes på hele Trønderbanen?
– Det er en politisk beslutning. Vi i SJ Norge er positive hvis det blir byvekstavtaler også i byene på Innherred Noen må betale mellomlegget her.