Wenche blir nedringt – nå ønsker «alle» seg Rolex

Erling Braut Haaland poserer villig vekk med luksusklokken i sosiale medier. Og mange sikler etter den samme. En urmaker i Trondheim får daglig opp mot 100 henvendelser fra folk som vil ha Rolex.

Wenche Lian

DYR OG ETTERTRAKTET: Wenche Lian hos Urmaker Håkon Lian sier interessen for Rolex er enormt stor.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Interessen har eksplodert de siste årene, sier Wenche Lian.

Hun er daglig leder ved Urmaker Håkon Lian i Trondheim.

Den sveitsiske klokken har i mange år blitt sett på som et statussymbol. De er dyre, og brukes av de største kjendisene verden har å oppdrive.

Blant andre Erling Braut Haaland, som for få dager siden la ut et bilde av seg selv på sosiale medier med klokken på hånden.

Opp mot 100 henvendelser daglig

Urmakeren i Trondheim opplever en enorm etterspørsel fra folk som ønsker seg en Rolex.

– Vi har mellom 50 og 100 henvendelser hver dag, sier Lian.

Etterspørselen er så stor, at hun og kollegene sliter med å ta hånd om alle.

– Det er utrolig morsomt at vi, i et land som Norge, kan selge såpass dyre klokker. Det kunne du ikke for noen år siden.

Ikke bare positivt

– Etterspørselen etter en type Rolex-klokke vi får på en uke, kan være like mange som vi får inn av klokker på et helt år.

Det sier daglig leder i Urmaker Bjerke, Halvor Bjerke. Han driver to butikker i Oslo og én i Bergen.

Også han merker den store interessen for Rolex i Norge. Både fra klokkeinteresserte og folk som vil tjene penger.

Bjerke syns den enorme interessen er litt bittersøt.

– Ingen som driver en salgsbedrift kan være misfornøyd med at det kommer mange kunder. Men vi skulle gjerne hjulpet alle. Det er leit når vi ikke klarer å hjelpe folk.

Det er heller ikke sånn at Bjerke bare kan bestille opp flere klokker. Rolex bestemmer selv hvor mange klokker hvert land får.

– Det er et veldig stort sprik mellom etterspørsel og tilgjengelighet.

Halvor Bjerke, Urmaker Bjerke

BITTERSØTT: Halvor Bjerke syns det morsomt at mange vil kjøpe Rolex, men syns samtidig det er leit at mange ikke får kjøpt på grunn av den store etterspørselen.

Foto: Svein Erik Furulund / Scanpix

Vålerenga-gutta ble snakkis

Det er heller ikke bare Haaland som gjør Rolex til en snakkis. VG intervjuet Vålerengas angrepstrio før søndagens kamp mot Rosenborg, der alle tre kunne fortelle at de hadde den populære klokken.

– Alle har Rolex, sa Amor Layouni.

– 300.000 kroner, sier Vålerenga-spiss Vidar Örn Kjartansson om prisen på sin klokke.

Aron Dønnum hadde en klokke til 105.000 kroner, og reaksjonene lot ikke vente på seg i sosiale medier.

Laster Twitter-innhold

Klokkegal

– Jeg skal ikke fortelle hvor mange Rolex-klokker jeg har, sier komiker Erlend Osnes.

Helt siden han var barn har han vært interessert, og har selv hatt flere Rolex-klokker. Men hvor dyre og hvor mange han har hatt, vil han ikke si.

For ham er ikke klokkene statussymbol.

– De er bitte små og fantastiske mekaniske urverk.

Erlend Osnes

STOR INTERESSE: Komiker Erlend Osnes er kjempeinteressert i klokker.

Foto: NRK

Kan være god investering

– Rolex er en udødelig og helt tidløs klassiker, sier moteekspert i Min Mote, Elise Guldbrandsen.

Hun skjønner hvorfor mange ønsker seg den populære klokken.

– Rolex-klokker kan uten tvil være lekre. Samtidig er det et statussymbol, folk vet at den er dyr. Det er nok ikke negativt for alle det heller.

Guldbrandsen sier at man også kan tjene gode penger på å ha en slik klokke. Stor etterspørsel gjør at de svært lett kan selges videre.

– Det er blitt en trygg investering. Dette er penger du kan ha rundt armen i stedet for i banken, sier Guldbrandsen.

Elise Guldbrandsen i MinMote

LEKRE KLOKKER: Moteekspert Elise Guldbrandsen sier Rolex-klokken er lekre og tidløse klassikere. I tillegg er de en trygg investering.

Foto: Privat