DNA skal avsløre fremmede arter som kommer til Norge

Hvert år importerer nordmenn flere tusen tonn hageplanter. Med på lasset kommer millioner av blindpassasjerer til landet, og nå skal forskere avsløre hvem de er.

Insektssuppe

INSEKTSSUPPE: Nærbilde av en insektsprøve, en såkalt insektssuppe, før den knuses slik at forskerne kan dra ut DNA-et.

Foto: Arnstein Staverlokk / NINA

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Med importerte hageplanter kommer det biller, sommerfugler og edderkopper. Store insekter, men også så små at man trenger lupe og mikroskop for å se dem.

Det forteller Kristine Bakke Westergaard, forsker ved Norsk institutt for naturforskning (NINA).

– Mange av plantene kommer med en stor jordklump, og i den jordklumpen er det mye insekter som blir med. Men også frø, sopp og andre arter, sier Westergaard til NRK.

Overingeniør på DNA-laben til NINA, Hege Brandsegg

ANALYSERER INSEKTENE: Overingeniør på DNA-laben til NINA, Hege Brandsegg, viser fram en prøve av insekter som skal analyseres.

Foto: Arnstein Staverlokk / NINA

En trussel for norsk natur

Handel av hageplanter over landegrensene er trolig den viktigste årsaken til at fremmede arter sprer seg.

De fremmede artene utgjør en stor risiko for den norske naturen, og er kostbare å bekjempe.

Westergaard og de andre forskerne ved NINA skal derfor overvåke hageplantene som importeres til Norge, for å prøve å gjøre noe med problemet.

– Blir vi oppmerksomme på at de faktisk kommer inn i landet, går det an å sette inn tiltak. Så kan vi søke etter dem i norsk natur, for å se om de har etablert seg og eventuelt bekjempe dem.

Men det gjelder å oppdage dem tidlig, helst før de rekker å spre seg.

Tujaplante er versting

Ved hjelp av miljø-DNA er det mulig for forskerne å identifisere skapningene. Når de får jordklumpene inn, så myldrer det av liv, forteller Westergaard.

– Det er veldig mange arter og hvis vi skal sitte og bestemme de med øynene, så blir vi aldri ferdig,

Derfor får forskerne insektene til å gå ut av jorda og ned i et prøveglass, som så knuses. Dermed kan forskerne dra ut DNA-et for å finne artene.

Og det er spesielt en plante som har ekstra mange gjemmesteder til de uønskede skapningene:

– Planter med mye bladverk og stor jordklump har med seg mye, og vi finner fryktelig mye i tujaplanter. Men alle planter som kommer inn har med seg blindpassasjerer, sier forskeren.

Importerte hageplanter

BLINDPASSASJERER: Insekter og frø følger med i jordklumpen til de importerte hageplantene, men også på selve planten. Her sitter det gjerne edderkopper og andre insekter.

Foto: Anders Often / NINA