Hopp til innhold

Havarikommisjonen: Helikopterulykken i Verdal skyldtes dårlig sikt

Tåke og dårlig sikt er årsaken til helikopterulykken i Verdal hvor to personer omkom.

Et svært ødelagt helikopter er flyttet ut av et ulykkesområde. I bakgrunnen skimtes to personer fra politiet

KNUST: Helikopteret fikk store skader da det styrte i bakken 1. november 2022. Et ektepar omkom, mens piloten overlevde styrten.

Foto: Bjarte Johannesen / NRK

Det var 1. november 2022 at helikopteret med tre personer om bord styrtet på et jorde ved Stiklestad i Verdal.

Piloten knakk ryggen i styrten, men fikk ringt til sjefen og varslet om at det hadde vært ei ulykke. Ekteparet som var passasjerer i helikopteret omkom.

Nå har Statens Havarikommisjon (SHK) konkludert med at tåke og dårlig sikt er årsaken til ulykken.

Helikopterulykke Verdal

Det var tett tåke på ulykkesstedet da nødetatene kom dit. Kort tid etterpå letta tåka.

Foto: Jørgen Haug/Innherred

Helikopterselskapet får kritikk

«Havarikommisjonen legger til grunn at det var betydelig redusert sikt og at flygeren mistet visuelle referanser i overgangen fra vertikal til horisontal flygning.» står det i rapporten.

– Det var tåke i området og tåka gikk og kom. Det er opplagt at flygeren etter hvert ble omhyllet av tåke og mistet referansepunktene, og havarerte. 10 til 20 sekunder etter avgang havarerte det.

Det sier leder for luftfart i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen.

Et helikopter har styrtet og ligger svært ødelagt på et jorde. Tre representanter fra havarikommisjonen for luftfart står like ved og kikker på vraket. De snakker sammen
Foto: Bjarte Johannesen / NRK

Kommisjonen mener at måten selskapet var organisert på medførte en betydelig risiko for en mangelfull operativ kontroll.

– Veldig mange helikopterselskap er små selskap. Og det at veldig mange roller skal fylles av en person er vanskelig å få til, sier Halvorsen.

– Det er jo noen roller som rapporterer til andre roller, men hvis du skal rapportere til deg selv, så er ikke det noe sikkerhetsnett.

Kommisjonen har også funnet ut at setebeltet til en av de omkomne hadde en fabrikasjonsfeil, som gjorde at det åpnet seg.

– Disse sikkerhetsselene finnes i alle slags flymaskiner. Enten det er i cockpit på 737 eller i andre fly. Så dette er noe vi har varslet videre til andre myndigheter, sier Halvorsen.

Kåre Halvorsen, leder for luftfart i Havarikommisjonen. Halvorsen står foran halepartiet til et helikopter.

Leder for luftfart i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen

Foto: Petter Larsson / NRK

Les også Venn av det omkomne ekteparet: – Hvorfor skal de aller beste gå bort?

Inger Eline Gaundal Stein og Roar Henning Stein

– Uenig

Selskapet som er ansvarlig for helikopterturen, Midtnorsk helikopterservice (MNHS), skriver i en pressemelding at de er uenig i flere av punktene i rapporten.

– MNHS er enig i SHK sin hovedkonklusjon om at ulykken skyldes tap av visuelle referanser etter takeoff. Selskapets er imidlertid uenig i flere deler av havarirapporten.

Det skriver fungerende daglig leder, Lars Molin, i pressemeldingen. Selskapet mener rapporten inneholder flere udokumenterte antagelser og påstander.

– Gjennom dette skaper SHK inntrykk av at det foreligger flere regelbrudd, uten at dette er dokumentert, skriver Molin.

– Videre mener MNHS at det ikke finnes noe dokumentert grunnlag i sakens fakta for SHK sin påstand om at «flygerens forskjellige roller kan ha kommet i konflikt med hverandre». Regelverket åpner for at samme person kan ha flere roller hos en helikopteroperatør.

Selskapets organisering var godkjent av luftfartstilsynet. Kommisjonen mener likevel at de ikke møtte intensjonen ved regelverket.

Et helikopter har styrtet og ligger svært ødelagt på et jorde. En representanter fra havarikommisjonen og en person fra firmaet som eier helikopteret står nært helikopteret til høyre i bildet og snakker sammen. En annen person fra havarikommisjonen står i forgrunnen og til venstre i bildet og kikker ned på bakken
Foto: Bjarte Johannesen / NRK

Tett tåke

Det var et ekteparet Inger Eline Gaundal Stein og Roar Henning Stein som omkom i ulykka. De hadde leid helikopteret for å komme seg til en avsidesliggende gård i Snåsa.

Da helikopteret tok av på formiddagen, fra Verdal, var det vindstille. Men det var tett tåke i området. Kort tid før avgang hadde to andre piloter tatt av fra samme stedet.

– Tåken kommer og går og noen ganger er sikten helt ok selv om det er tåke. Det er piloten som må avgjøre det i hvert enkelt tilfelle, sa flygesjef Tor Krokstad i Midtnorsk helikopterservice i dagene etter ulykka.

Helikopt ulykke Verdal

Helikopteret styrta på et jorde på Stiklestad i Verdal.

Foto: Vegard Woll / NRK

Nekter straffskyld

Piloten ble rutinemessig siktet av politiet etter ulykken. Han er siktet for overtredelse av luftfartsloven og forskrift om luftfartsregler og operative prosedyrer, for å ha fløyet helikopteret på en uaktsom måte.

Piloten nekter for å ha gjort noe straffbart eller fløyet helikopteret på en uforsvarlig måte.

– Det er slik jeg forstår det vanskelig også for han som pilot å si hva som var årsaken til styrten, sa pilotens forsvarer, Rolf Christensen etter at han var blitt avhørt av politiet.

Les også Helikopterpiloten avhørt av politiet – nekter straffskyld

Et helikopter har styrtet og ligger svært ødelagt på et jorde. To representanter fra havarikommisjonen for luftfart er på stedet. En av dem kikker inn i helikopteret, mens den andre står litt lengre unna og kikker på vraket