To personer omkom da et helikopter havarerte i Verdal tirsdag.
Onsdag ettermiddag sier flygesjef Tor Krokstad i Midtnorsk helikopterservice til NRK at alle i selskapet er preget etter det som har skjedd.
Det var til ham piloten ringte like etter styrten.
– Det var litt spesielt for å si det pent. Men det gikk veldig fort å få all redning, brann og politi til åstedet, sier Krokstad til NRK.
Tor Krokstad, Flygesjef i Midtnorsk helikopterservice, møtte NRK onsdag ettermiddag.
Foto: Jøte Toftaker / NRK– Hvordan går det med piloten?
– Etter forholdene går det ganske bra. Han har et brudd i ryggen som ikke er nødvendig å operere. Men han vil nok bli sengeliggende i en periode, sier Krokstad før han understreker:
– Det er nok ikke ryggen som er det verste for han. Han er veldig preget av dette. Dette er en pilots verste mareritt.
Det er fortsatt uklart hva som kan ha skjedd da helikopteret gikk i bakken.
Det som er sikkert er at det var mye tåke, og at sikten var svært dårlig på bakken.
Mener å ha god sikkerhet
En person som befant seg i området, fortalte til NRK at det var nesten umulig å se noe da han selv var ute og kjørte.
På spørsmål om hva flygesjefen tenker om det, svarer han at redusert sikt ikke betyr at de ikke kan fly.
Han legger til at to maskiner tok av fra samme sted like før.
Her heises helikopteret opp av en kran og løftes ut av ulykkesstedet.
Foto: Bjarte Johannesen / NRK– Firmaet var involvert i en alvorlig ulykke i 2010, da omkom fire personer. Har dere god nok sikkerhet?
– Ja, det vil jeg bestemt si. Vi blir kontrollert to ganger i året, og har alle rutiner på plass, sier Krokstad.
– Hva gjør dere videre?
– Først og fremst skal vi få samlet troppene. Vi må få oversikt over hvordan folk har det i selskapet. Vi skal også ta oss av piloten som ligger på sykehuset, og sørge for at han får den oppfølginga han må ha.
Krokstad forteller at selskapet har dialog med de pårørende.
– Vi skal være åpne for alle mulighetene framover, for å få løst opp i dette og komme oss videre.
– Når flyr dere igjen?
– Vi kan starte i morgen om været tillater det, og om vi har oppdrag.
Fått snakket med vitner
Det var Roar Henning Stein (68) og Inger Eline Gaundal Stein (68) som omkom i ulykken.
Onsdag formiddag sier politiet at de har dannet seg et bilde av hva som har skjedd. Piloten har fått status som siktet i saken.
– Det er viktig for politiet å undersøke at det ikke dermed er sagt at det er plassert skyld, selv om man er siktet i en straffesak. Dette er vi nødt til å gjøre for få gjort de undersøkelser vi har behov for å gjøre, for å opplyse saken på en best mulig måte.
Det sa etterforskningsleder i Trøndelag politidistrikt, Kjetil Mollan på en pressekonferanse klokka 13.00.
Piloten er fortsatt innlagt på St. Olavs hospital. Politiet har ennå ikke har fått avhørt ham på grunn av helsesituasjonen.
– Vi har fått snakket med en god del vitner. Det finnes et titalls vitner, blant annet naboer, sier etterforskningsleder Mollan.
Han sier at de også prøver å ta vare på de pårørende. De har blant annet opprettet en egen kontakt for familien.
– Vi som etterforskningsledelse har også vært i kontakt med pårørende for å underrette de om våre etterforskingsskritt.
Politiet sier de håper å være ferdig på åstedet onsdag.
– Vi er ferdig med det tekniske og bistår med opprydding av åstedet. Taktisk etterforsking fortsetter de nærmeste dagene.
Etterforskningsleder Kjetil Mollan.
Foto: Vegard WollHavarikommisjonen på plass
Onsdag morgen ankom havarikommisjonen ulykkesstedet, der de skal prøve å finne ut hva som skjedde.
– Arbeidet på havaristedet er ferdig, sa havariinspektør Tor Nørstegård onsdag ettermiddag.
Han sier at havarikommisjonen har samlet informasjon på stedet, og også skal ha samtale med flere for å få kartlagt hva som har skjedd. Vrakdelene fra helikoptret er flyttet vekk fra jordet.
Nørstegård bekrefter at havarikommisjonen har opplevd flere ulykker med denne typen helikopter.
– Det er mange ulykker med AS350 som er denne typen.
Likevel mener han det ikke betyr at dette er et helikopter som er spesielt utsatt, fordi det også er den mest brukte helikoptertypen i Norge.
– Det er vanskelig å si. Det er nettopp fordi det er så mange av den typen, så jeg kan ikke si noe om det er spesielt utsatt.
Det vil også ta lang tid før en rapport er klar.
– Vi snakker om uker og måneder før vi har en rapport ferdig.
Nørstegård sier også at det er høyt prioritert å få snakke med piloten og at værforholdene er noe som også blir tatt med i vurderingen av hva som skal ha skjedd. Helikopteret hadde heller ikke utstyr for taleopptak
Havariinspektør Tor Nørstegård.
Foto: Bjarte Johannesen / NRK
Skal ta avhør
Piloten skal avhøres når det er forsvarlig.
– Det er for tidlig, naturlig nok, å si noe om årsaken til ulykken. Av erfaring vet vi at det også kan ta tid før vi får svar på hva som har hendt, sier tjenesteenhetsleder i Innherred, Snorre Haugdahl.
Helikopterturen var et privat oppdrag og betegnes av politiet som en «fritidsreise».
Innsatsleder Stig Viken opplyser om at redningspersonell kom raskt til stedet, og det ble umiddelbart satt i gang livreddende tiltak.
– Vi fikk også hjelp av en traktor til å få løftet opp skroget for å få frigjort en person som lå i klem, sa Viken.
Snorre Haugdahl i politiet sier det vil bli tatt avhør av piloten.
Foto: Tariq Alisubh / NRK