Hopp til innhold

Tøff tid etter dødsulykka – flyr over ulykkesstedet hver dag

Helikopterstyrten i Verdal har ikke skremt folk fra å fly. Ved det lokale helikopterselskapet som ble ramma, er det igjen full aktivitet.

Helikopterpilot

TØFF TID: Niklas Hætta har nettopp landa etter en flytur til Snåsa. Han er sammen med andre pilotene prega etter dødsulykka, men synes det har gått greit å komme i gang med drifta igjen.

Foto: Vegard Woll / NRK

Knapt tre uker etter at et helikopter fra Midtnorsk Helikopterservice styrta på en åker i Verdal, letter og lander det igjen helikopter på basen. Den ligger like ved ulykkesstedet der to personer omkom.

Den dramatiske ulykka preger fortsatt de sju ansatte i det lokale selskapet. Pilotene flyr hver dag over stedet der helikopteret styrta 1. november, men det er noe de prøver å ikke tenke for mye på.

Midt-Norsk Helikopter

Her lander et av selskapets to helikoptre som er i drift på basen i Verdal. Det tredje styrta 1. november og vraket blir nå undersøkt av flyhavarikommisjonen i Lillestrøm.

Foto: Vegard Woll / NRK

– Jeg tenkte på det første gangen jeg fløy over. Men etter det har fokuset vært på gjøre en god jobb, så nå går det helt greit å fly over dette området. En slik ulykke gjør også at vi blir enda mer skjerpa rundt de arbeidsoppgavene vi skal gjøre, sier helikopterpilot Morten Myran.

Han er en av fem piloter i selskapet som har tre helikopter. Nå ligger vraket av det ene i Lillestrøm der flyhavarikommisjonen gjør undersøkelser for å prøve å finne årsaken til ulykka.

Piloten som førte ulykkeshelikopteret ligger fortsatt på sykehus og er sikta for å ha ført helikopteret på en uaktsom måte.

Les også: Helikopterpiloten avhørt av politiet – nekter straffskyld

Et helikopter har styrtet og ligger svært ødelagt på et jorde. To representanter fra havarikommisjonen for luftfart er på stedet. En av dem kikker inn i helikopteret, mens den andre står litt lengre unna og kikker på vraket
Et helikopter har styrtet og ligger svært ødelagt på et jorde. To representanter fra havarikommisjonen for luftfart er på stedet. En av dem kikker inn i helikopteret, mens den andre står litt lengre unna og kikker på vraket

Men havariet har ikke ført til at de har fått færre oppdrag og folk virker fortsatt å ha tillit til de lokale pilotene, ifølge flygesjef Tor Krokstad. Han tror ikke folk er blitt redd for å fly med dem.

– Nei, det virker ikke sånn akkurat nå. Det flys også mange timer med helikopter hver dag i hele landet og jeg tror ikke det blir påvirka av ei slik ulykka, sier Krokstad.

Tor Krokstad

Ulykka har ikke påvirka mengden av oppdrag til Midtnorsk Helikopterservice, ifølge flygesjef Tor Krokstad

Foto: Vegard Woll / NRK

Han understreker også at dette er en svært strengt regulert bransje og at de hele tiden følger de regler og anbefalinger som gjelder med tanke på sikkerhet. Krokstad er likevel åpen på at det kan komme ting i etterkant som de kan lære av.

Støtte fra de pårørende

Selskapet har også fått mye støtte fra ulike hold i etterkant av styrten. Piloten, som fløy under ulykka, har blant annet vært i tett kontakt med de pårørende. Også de har gitt sin støtte til at selskapet skal fortsette å fly.

Det at en av selskapets piloter fortsatt er sikta, har vært en belastning for de ansatte og spesielt for han som er sikta.

– For oss er det veldig viktig at han nå får den oppfølginga han må ha for å komme seg gjennom dette og det skal vi sørge for, sier Krokstad.

Fortsatt innlagt på sykehuset

Piloten ligger nå på Sykehuset Levanger og vil ikke få varige skader etter ulykka. Krogstad tror også han raskt vil være på plass på jobb så fort han blir utskrevet.

Helikopterselskapet betyr svært mye for den skada piloten, som også har engasjert seg i drifta fra sykesenga.

I avhør med politiet har han forklart at han opptrådte forsvarlig og korrekt da han fløy helikopteret og nekter straffskyld.

Midtnorsk Helikopterservice har i 20 år drevet sin virksomhet fra basen, som ligger mellom Stiklestad og Verdal sentrum. Aldri har trykket mot selskapet fra media og andre vært større enn det var etter denne ulykka.

Helikopterpilot

– Vi er en sammensveisa gjeng og da er det enklere å takle sånne ulykker, sier helikopterpilot Morten Myran.

Foto: Vegard Woll / NRK

Sammensveisa gjeng

Ifølge pilot Morten Myran, var det helt klart tøffest like etter styrten. Men det gode arbeidsmiljøet har bidratt til at de har klart å takle det på en god måte, mener han.

– Vi er en sammensveisa gjeng og da er det enklere å takle sånne ting. Vi har støtta hverandre hver dag, møttes og snakka oss gjennom det. Det har vært veldig viktig, sier Myran.

Ulykka i Verdal etterforskes fortsatt både av flyhavarikommisjonen og politiet. Gjennom etterforskningen forsøker de å avklare om ulykka skyldes tekniske feil eller andre omstendigheter som vær- og flyforhold. De jobber også for å finne ut om helikopterpiloten har opptrådt straffbart.

Helikopterturen da ulykka skjedde, var et privat oppdrag og betegnes av politiet som en «fritidsreise». Det var Roar Henning Stein (68) og Inger Eline Gaundal Stein (68) fra Overhalla som omkom i ulykka.

Les også: Venn av det omkomne ekteparet: – Hvorfor skal de aller beste gå bort?

Inger Eline Gaundal Stein og Roar Henning Stein
Inger Eline Gaundal Stein og Roar Henning Stein

Siste fra Trøndelag