Starta med to trepinner – nå er drømmebilen ferdigbygd

Steinar har vært verden rundt, på brukthandler og på Ikea for å finne det han trengte til å bygge sin helt egen Lamborghini. Etter sju år og flere tusen arbeidstimer kan han endelig lufte det hjemmelagde gliset.

Steinar Thyholdt

STOLT BILBYGGER: Steinar Thyholdt har elska Lamborghini helt siden han var liten gutt. Nå har han bygd sin egen kopi av en Aventador som har fått navnet Stethy.

Foto: Bjørn Alexander / NRK

Jomfruturen gikk til Hellsenteret i Stjørdal. I førersetet i sin egen drømmebil satt Steinar Thyholdt med nervene i høyspenn.

– Det var nesten så jeg besvimte da jeg satte meg i bilen, sier 57-åringen til NRK.

Og det kan man forstå. De siste sju åra har han brukt store deler av livet sitt i garasjen i boligen sin i Malvik utenfor Trondheim. Der har han bygd en sportsbil som entusiastene raskt vil gjenkjenne som en Lamborghini Aventador.

Etter sju år og mer enn 5000 arbeidstimer kan Steinar endelig kjøre sin egenbygde Lamborghini ut av garasjen. Og alt funker.

Kjøpte deler på Ikea

Karosseriet ble en større utfordring. Han var både i Bulgaria, Thailand og USA på bomtur før han til slutt endte i Mexico.

– Der fant jeg en skikkelig entusiast. Og sjøl om vi sleit med store språkproblemer, fant vi tonen og han laga et flott karosseri til meg, sier Thyholdt.

Skal man lage en så eksklusiv sportsbil selv, må man være kreativ i jakten på deler.

57-åringen har blant annet henta vindusheis fra en Volvo V70, girkasse fra en Audi A8 og pyntelister fra en Volkswagen.

Steinar Thyholdt

MEXICO: Her er Steinar Thyholdt i Mexico på besøk hos karosseribyggeren.

Foto: privat

Til og med på Ikea har han vært.

– Eksosanlegget var en utfordring og rørdelene måtte blant annet dekkes til. For å få til det, kjøpte jeg en oppvaskkum fra Ikea og en fra en brukthandler i Stjørdal. Disse skrudde jeg sammen og monterte over alle rørene, sier Thyholdt.

Starta med ei treramme

Drømmen om å eie en Lamborghini fikk han etter å ha sett bilfilmen The Canonball Run, som gikk på kinoene i starten av 1980-tallet. Spesielt fasinert ble av en Lamborghini Countach som deltok i det elleville bilracet gjennom USA.

– Hver gang jeg ser på bilen, tenker jeg på disse filmene og biljakten med Countache i starten. Fantastisk bil. Det måtte bare bli en sånn, sier Thyholdt.

Arbeidsprosessen var både lang og kronglete. Bilramma ble først laga i tre før han sveiste den sammen i stål. En BMW 750 ble importert fra Tyskland og brukt som delebil. Det var ikke tilfeldig. Den har nemlig tolv sylindre noe også Aventadoren har.

Lamborghini

FERDIGSVEISA: Slik så bilen ut da ramma var ferdig sveisa.

Foto: privat
Lamborghini

TRERAMME: Jobben med å bygge bilen starta i januar 2014. Den første ramma til bilen ble laget i tre.

Foto: privat

Tålmodig kone

Men noe originalt Lamborghini har han også brukt. Både frontlyktene og frontruta er fra den italienske bilprodusenten. Det er da også blant de dyreste delene han har brukt.

Statens vegvesen har jevnlig vært på besøk hos bilbyggeren som har fulgt de strenge reglene som gjelder for folk som bygger eget kjøretøy.

Steinar Thyholdt

EN MILLION: Skulle Steinar Thyholdt kjøpt en original Lamborghini ville det kosta han flere millioner. Nå kan han kjøre sin egenbygde kopi til vel en million kroner.

Foto: Bjørn Alexander / NRK

Han innrømmer også at det i løpet av de sju årene har vært noen små nedturer, men at han ved hjelp av «furtestolen» på stua har kommet seg ut av dem. Da setter han seg ned, tar litt mat og kaffe før han tar en liten dupp. Etter det ser verden igjen lyser ut.

Bilbyggeren skryter også mye av kona Linda som har støtta han i tykt og tynt under hele prosessen og vært utrolig tålmodig.

Linda Thyholdt

TÅLMODIG KONE: Steinar Thyholdt er imponert over sin tålmodige kone Linda Thyholdt. Her er hun i garasjen der bilen er bygd.

Foto: privat

Velkommen til å kjøre med originalene

– Jeg er mektig imponert over den jobben han har gjort. Lamborghini er avansert supersportsbil så dette er ingen enkel jobb.

Det sier Harald Skjøldt som selv eier flere Lamborghinier og er formann i Lamborghini Klubb Norge.

Selv om Thyholdt har laga en kopi, har Skjøldt stor respekt for arbeidsinnsatsen som er lagt ned og ikke minst bilbyggerens fasinasjon for Lamborghini.

Svart Lamborghini på Lamborghini Klubb Norges vårmønstring.

Fra Lamborghini Klubb Norges vårmønstring for noen år tilbake.

At Cannonball-filmene bidro til at han valgte dette bilmerke skjønner han også godt.

– Lamborghinien var jo med på åpningsscenen der. Og for alle gutter opp i en viss alder på den tida så var jo dette drømmebilen. Ikke minst på grunn av de legendariske saksedørene som går opp i lufta.

– Men får han kjøre tur med dere i Lamborghini-klubben med en kopi eller må han ha en original?

– Selvfølgelig er han mer enn velkommen til det. Jeg synes han har vært kjempeflink og vi liker selvfølgelig veldig godt at han valgte å lage en Lamborghini, sier en engasjert Skjøldt.

Håper å inspirere andre

En italiensk sportsbil av denne typen koster vanligvis mange millioner. Så dyrt har det ikke blitt for Malvik-mannen. Vel en million kroner regner han med bilen har kosta. Men da er ikke timebetalinga for jobben regna med.

Byggeutfordringene er han nå ferdig med. Men noen nye utfordringer har han fått.

–Bilen er veldig lav og liker ikke fartsdumper. Jeg har derfor brukt fartsdumpen i nabolaget som mal for det jeg skal klare å komme meg over. Er de større enn den blir det problemer, sier Thyholdt, som nå gleder seg til å vise fram drømmebilen sin.

Han har allerede avtale om å stille den ut ved et arrangement i Stjørdal og et i Danmark.

– Jeg er stolt av jobben jeg har gjort og håper jeg kan inspirere andre til å bygge sin egen bil, sier Steinar Thyholdt.