Dermed mister Rema 1000 rundt 4 prosent av sin innkjøpsmakt, mens Norges største dagligvarekonsern får en like stor økning, skriver Adresseavisen.
Ifølge avisen vil Norgesgruppen og grossisten Asko med den nye avtalen levere varer til Bunnpris for rundt 3 milliarder kroner i året – før merverdiavgift.
– Det er ikke et lett valg for oss. Rema strakte seg veldig langt for å beholde oss, men til slutt handler det om hva Rema og Norgesgruppen hver for seg er best på, og hva som passer best for Bunnpris. Distribusjonsløsningen, utvalget av merkevarer og sortimentet generelt ble avgjørende, sier styreleder Christian Lykke i Bunnpris.
Bunnpris brøt med nettopp Norgesgruppen i 2012, men fem år senere er butikkjeden tilbake hos samme dagligvarekonsern.
Maktkonsentrasjon
Bunnpris brøt med nettopp Norgesgruppen i 2012, men fem år senere er butikkjeden tilbake hos samme dagligvarekonsern.
– Vi har tilbudt Bunnpris så gode betingelser som vi overhodet er i stand til. At de nå går til Norgesgruppen beviser at de må ha langt bedre betingelser enn oss. Størrelse betyr tydeligvis alt for norske merkevareleverandører, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til Dagens Næringsliv.
Selv om han ikke har noe problem med at Bunnpris velger andre samarbeidspartnere, mener han Konkurransetilsynet må se nærmere på akkurat denne avtalen.
– For konkurransen, leverandører og ikke minst forbrukerne er dette en dårlig nyhet. Dette er en lenge varslet maktkonsentrasjon som Konkurransetilsynet ikke kan sitte stille og se på, sier Reitan.
50 prosent
Han peker på at Konkurransetilsynet tillot Norgesgruppen å bli større da de nylig fikk overta 50 ICA-butikker, da de fikk overta eiendomsporteføljen og leiekontraktene til ICA Maxi i 2012 og da de kjøpte nesten halvparten av aksjene i Konsumgruppen Norge AS.
– Vi har ingen problemer med at Bunnpris velger andre samarbeidspartnere, men det som vil skape utfordringer for oss alle er om Konkurransetilsynet nå sitter stille og lar den desidert største aktøren bli enda større, sier Reitan.
Han peker på at Norgesgruppen nå nærmer seg en markedsandel på 50 prosent.