Fylkesmannen gir nemlig medhold i godt over halvparten av klagene i ungdomsskolen, og de er derfor usikre på om faglærernes vurderingsarbeid er godt nok.
I Rogaland i fjor fikk mellom 70 og 90 prosent av dem som klaget på karakterer i grunnskolen medhold. I 2015 i Oslo og Akershus konkluderte fylkesmannen med at karakteren måtte vurderes på nytt i 80 prosent av tilfellene.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Mange får medhold
Av 1800 tiendeklassinger i Nord-Trøndelag, har kun 41 klaget på en eller flere standpunktkarakterer. Av disse er 28 vedtak opphevet, og elevene har fått medhold i sine klager.
I Sør-Trøndelag har 60 klaget, og 40 har fått medhold
Derfor er assisterende utdanningsdirektør, Knut Dypvik i Nord-Trøndelag, bekymret for karaktersettingen til alle de elevene som velger å ikke sende inn en klage.
– Vi er usikre på vurderingsarbeidet som blir gjort, og synes det er positivt at elevene klager. Det er jo en rettighet de har, sier han.
Godt kjent regelverk
Avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Hedda Huse, sier lærerne burde ha god kjennskap til de regler som gjelder når karakterene skal settes.
– Dette er et regelverk som har vært gjeldende i flere år. Men det kan være utfordrende å tolke, og det har vært gitt veiledning fra oss og fylkesmannen lokalt for å få rett grep om tolkningen av regelverket, sier Huse.
Ved Egge ungdomsskole i Steinkjer kommune har fem elever klaget på sin standpunktkarakter. Når skolens vedtak oppheves av fylkesmannen, er det rektor som til slutt avgjør karakteren. Rektor ved skolen, Bente Aalberg, forklarer det slik.
– Da går jeg gjennom svaret fra fylkesmannen sammen med faglærer. Noen ganger fastholder vi karakteren, men erkjenner at vi har gjort en dårlig jobb eller feil i vurderingsprosessen, forteller rektoren i Steinkjer.
Mangler god begrunnelse
Knut Dypvik hos fylkesmannen sier en del av klagene som får medhold skyldes saksbehandlingsfeil, men i flere tilfeller er det faglærer som ikke har gitt en bred og god nok begrunnelse for fastsettingen av karakteren.
– Det ene er at de ikke har beskrevet elevens samlede kompetanse godt nok. Og noen tar med at elevene er frekke, uhøflige og ikke er interessert i faget. Men det skal ikke vurderes i fagkarakteren, men i orden og oppførsel, sier Dypvik.