8. mai blir det Oslo-premiere på forestillingen som tidligere har gjort stor suksess i Trondheim med friteatergruppa Cirka Teater.
Stykket ble i sin tid spesialskrevet for teateret av Erlend Loe, før det i etterkant ble bearbeidet til bok nummer fire i Erlend Los populære barnebokserie om truckføreren Kurt og arkitektkona Anne Lise.
I «Kurt koker hodet» får det uvanlige ekteparet brynt seg på et svært aktuelt tema: Innvandring. Kurt opplever at jobben hans er truet av utenlandsk arbeidskraft. Og på havna hvor han jobber dukker det opp en container full av asylsøkere.
Kurt er Frp-er
Og mens Kurt reagerer, ifølge Erlend Loe, som en typisk Frp-er, med frykt og mistenksomhet, synes kona at alt det nye og fremmede er helt fantastisk.
– Anne Lise er så blåøyd at det nesten gjør vondt. Alt er spennende og alt er herlig, maten og kulturen og alt, forteller Erlend Loe, og røper at han hadde personlige gode forutsetninger for å skrive om Anne Lises reaksjon.
– Det er den holdningen jeg selv er vokst opp med, og som jeg selv til en viss grad har. For instinktet mitt til innvandring er av typen, oi, dette er spennende og alt er herlig, men i møtet med virkeligheten dukker det selvfølgelig opp en rekke problemer som man kan velge å lukke øynene for, men som like fullt er der.
I oss alle
Johannes Joner, som spiller Kurt, tror Erlend Loe bruker Kurt-bøkene til å få «gaule og skrike» ut sitt budskap uten å måtte sende leserinnlegg til avisen.
Forfatteren selv vil imidlertid ikke være med på at det ligger et klart budskap mellom linjene
– Jeg jobber ikke på den budskapsaktige måten, det kan bli litt kjedelig og billig. Men hvis det skulle være et budskap der, så er det at dette er ganske komplekse ting som det ikke lar seg gjøre å ha én holdning til en gang for alle, sier Loe.
Johannes Joner sier han kjenner mange Kurter og Anne Liser i sin omgangskrets.
– Erlend Loe har laget noen veldig gjenkjennelige typer. I grunn har vi alle en Kurt og en Anne-Lise i oss. Kurt representerer det korttenkte og selvopptatte, selv om han er god på bunnen. Anne Lise representerer den åpne, villige og nysgjerrige, men samtidig litt godtroende og naive, sier Joner.
Teatermagi
Det fysiske og det visuelle har fått stor plass i oppsetningen til regissør Anne Marit Sæther og scenografpartneren Gilles Berger, som står bak Circa Teater. Varemerket er objekter i bevegelse og det Sæther kaller teatermagi. En gul truck står i sentrum.
– Trucken har en hovedrolle i forestillingen. Den kjører rundt hele tiden og tar med seg ting inn og ut. Det var viktig for oss å ha en ordentlig truck, ikke en papptruck, forteller Sæther.
Flere av skuespillerne måtte ta truckførerlappen for rollene sine.
Og til tross for utfordrende tematikk og politisk satire langt over de fleste barns hoder – forestillingen er i høyeste grad en barneforestilling.
– Barn fra fem-seks år og oppover vil ha glede av forestillingen, men Erlend Loe skriver slik at også foreldrene får utbytte av det. Han tør å være litt frekk, og det slår veldig bra an, mener Sæther.