Hopp til innhold

Slik har du ikke sett «Eidsvold 1814» før

Slik blir resultatet når du deler opp Wergelands kjente maleri i 72 biter, ber elevene kopiere dem etter beste evne og setter bitene sammen igjen. – Sjarmerende uperfekt, synes kunstlæreren bak ideen.

Fritt etter Wergeland

En kunstkritiker ville kanskje kalt det «Eidsvold 1814 dekonstruert». Det ble uansett en spennende effekt av å male stoffbildet bitvis.

Foto: Ellen Strugstad Mathisen

Til sammen 32 elever i 8. klasse ved Botngård skole i Bjugn i Sør-Trøndelag har jobbet med det 3 x 4 meter store kunstverket i to måneder.

– I prosessen ble det en del forskyvninger og ulike størrelser. Alle er jo ikke like nøye. Noen ruter er perfekte, andre ikke. Men nettopp derfor synes jeg uttrykket ble så spennende da vi satte bitene sammen igjen, sier lærer i kunst og håndverk, Ellen Strugstad Mathisen.

Kaller det «Fritt etter Wergeland»

Fritt etter Wergeland

Her har lappene blitt plassert på riktig sted, og teppet er klart til å sys sammen.

Foto: Ellen Strugstad Mathisen
Fritt etter Wergeland

– Læreren mente at hvis vi alle prøvde, kunne vi få til noe fint i lag, sier elevene.

Foto: Ellen Strugstad Mathisen

Mathisen ville at elevene skulle bli kjent med et historisk viktig bilde, og samtidig lære noe om å forstørre og å blande farger.

Hun klippet en A3-kopi av Oscar Wergelands kjente «Eidsvold 1814» opp i 72 biter. Elevene fikk hver sin bit, som de igjen måtte forstørre til A3-størrelse og overføre med tekstilmaling på stoff.

– Vi tenkte først det var umulig å få til, men fikk mer trua da vi kom i gang. Ingen samarbeidet eller sammenliknet underveis, så det var spennende da alt skulle settes sammen, sier elev Stine Haugen-Schiefloe.

– Jeg sydde lappene sammen i helga, og elevene visste ikke hvordan det ble seende ut før i dag. De ble veldig glade og stolte da de så resultatet, sier Mathisen.

Hun forteller at fordi det ikke ble en direkte kopi, kaller de bildet «Fritt etter Wergeland».

Morsomme «feil»

Elev Maren Sletten sier oppgaven var en utfordring, og at de måtte jobbe litt ekstra på slutten med å pusle bitene sammen.

– En stund så det ikke bra ut, men det ble fint til slutt. Det er unikt, sier hun, og legger til at de lære litt om både kunstneren og originalbildet underveis.

– Hvis du ser nøye etter, er det mange morsomme "feil" med bildet. Det kan oppstå artige uttrykk når ulike størrelser på samme objekt settes sammen. På grunn av en misforståelse fikk også en av personene to hoder, ler kunstlæreren.

Stine sier at det var flott å se bildet ferdig montert.

– Vi har lært at ingenting er umulig, og at det går an å være mange om et kunstverk.

– Hvor skal bildet henge?

Bildet henger nå i Bjugnhallen, hvor det kan beskues av Botngårdingene samles 17. mai. I forbindelse med et grunnlovsarrangement skal det også henge en kveld i Kultursalen på Fosen videregående skole. Deretter er kunstverkets skjebne uviss.

– Vi har ikke rukket å tenke på hvor det kan og bør henge, men er åpne for tips fra publikum, sier Mathisen.

Stine tenker det kunne gjort seg i inngangspartiet på skolen.

– Eller kanskje det hadde passet i kulturhuset?

Fritt etter Wergeland

Elevene ved Botngård skole gleder seg til å vise frem kunstverket sitt.

Foto: Ellen Strugstad Mathisen