– De første bilene var ikke spesielt praktiske. De kunne for eksempel ikke gå i oppoverbakke, så hest var mye mer stabilt, forteller konservator Tone Rasch ved Norsk Teknisk Museum.
Det hersker full forvirring om hvem som var den første kvinne som kjørte, kjøpte og hadde tillatelse til å kjøre bil i Norge.
Den som blitt regna som den første kvinna som satte seg bak rattet, eller styrespaken, på en bil i Norge er Thekla Hiorth.
– Det kan rett og slett være fordi det fins et bilde av henne i bilen, men vi har ikke greid å finne ut om noen som kjørte før henne, sier Rasch.
Thekla var en typisk kvinne fra borgerskapet. Mens begge brødrene hennes ble høyt utdannet var det forventet at hun skulle være pen, pyntelig og bli godt gift.
Det ble hun, men fordi faren var en av de første bilimportørene i Norge ble hun sannsynligvis også den første kvinna som kjørte bil.
Klikk på bildene for å lese om flere kvinner som var først. Under kan du lese om sjåføren som likte å skremme passasjerene.
– Den første turen var en begivenhet
Konservator Tone Rasch ved Norsk Teknisk Museum setter to brune esker på bordet. Museet har faktisk ti hyllemeter med slike esker hvor det ligger notater, bilder, dagbøker og brev fra den velstående industrifamilien Hiorth.
Til tross for det vet de ingen ting om den første kjøreturen Thekla tok med bilen.
– Det må ha vært en begivenhet at hun kjørte, siden de har tatt seg bryet med å ta bilde av det, sier hun.
På baksiden av bildet står det noen opplysninger skrevet med blyant i sirlig håndskrift:
«Toseters Locomobil fra 1902, med en firehestekrefters dampmaskin med bensinfyring».
Thekla kjørte bil fordi hun hadde muligheten til det. Slik var det også for de fleste andre damene som kjørte bil tidlig, de var i familie med bilinteresserte menn.
Likte å skremme passasjerene
Men så kom den driftige forretningskvinna Anna Wærøe fra Arendal, og ble det første unntaket.
Hun får ofte æren av å være den første som kjøpte sin egen bil i Norge. Men da hun kjøpte sin Oldsmobile Curved Dash i 1905, viser arkivene til Norsk Teknisk Museum at Dagmar Furuholmen og Rakel Enger hadde rukket å kjøpe seg bil før henne.
Rasch mener likevel at Wærøe skiller seg ut blant de første bilpionerene, og hun er nokså sikker på at Wærøe var den første som både hadde førerkort og egen bil.
– Hun er annerledes enn Thekla og de andre, for hun drev sin egen bedrift og hadde så vidt vi vet ingenting med bilfamilier å gjøre.
Den tøffe bilpioneren moret seg gjerne med å skremme passasjerene, skriver forfatter Øivind Grimsmo i boka Edel Aargang i 40 aar.
Man kan bare forestille seg passasjerens skrekk da hun med sin nye Adler gasset på og tok ekstra sving ut på bryggekanten for sette en støkk i dem.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Var redd for «helvetesmaskinen»
I motsetning til de andre kvinnene, var Anna Wærøe trolig mer opptatt av å markere seg som en selvstendig kvinne.
Hun drev delikatesse- og fiskefarseforretninga "Idun" i Oslo.
I tillegg til at hun kjøpte tre biler på seks år, kalte hun opp forretningen etter den norrøne gudinna Idun, og hun oppdro sannsynligvis sønnen sin alene.
– Hun var en kvinne i mellomsjiktet som verken var spesielt rik eller fattig, og som hadde muligheten til å bygge seg opp i næringslivet, sier Rasch
Hun møtte beundrende blikk da hun kom kjørende, og mange menn spurte henne visstnok «- Tør De sitte i denne helvetesmaskinen?», forteller Wærøes niese i Grimsmos bok.
– Bare det at noen kom kjørende ned gata var en stor begivenhet på denne tida, sier Rasch.