Boka er skrevet av forfatteren Ingar Sletten Kolloen.
Bare i desember var Gjerstad omtalt i 856 artikler, i tillegg til i en rekke innslag på radio og TV. Et søk i mediearkivene Atekst og BuyAndRead viser at Adresseavisen, Dagbladet og VG har skrevet mest om mannen med de antatt helbredende hendene, skriver NA24.no.
– Hadde det ikke vært for medieomtalen, er det nok mange som ikke hadde visst hvem han var, sier kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann.
Informasjonssjef Bjarne Buset i Gyldendal Norsk Forlag legger ikke skjul på at medieomtalen har vært verdifull for salget av «Snåsamannen».
– Oppmerksomhet avler mer oppmerksomhet. Det er en snøball som begynner å rulle, og når den først ruller legger den bare på seg mer og mer. Det er jo bare en av mediesamfunnets mekanismer. Det som folk snakker om, snakker bare folk enda mer om, sier Buset.
Ifølge Dagens Næringsliv er boken snart solgt i over 100.000 eksemplarer og omsatt for 35 millioner kroner.