Minst fem niåringer på en barneskole i Trondheim er involvert i det som beskrives som seksualisert adferd, krenkelser og voldelige episoder på skolen, i SFO og i fritida.
Skolen har anmeldt saken som etterforskes av politiet.
Ikke overrasket
Ved de ti Barnehusene i Norge avhøres det hvert år barn som har krenket andre barn seksuelt.
– Det er ikke mange barn og utgjør bare en liten gruppe av barna som avhøres. Det forteller daglig leder ved Statens Barnehus i Trondheim, Helle Leinslie. Hun forteller at de startet tidlig med å jobbe med denne typen adferd blant barn.
– Da vi åpnet Barnehuset fikk vi flere henvendelser fra skoler og barnehager om den typen problematikk.
– Hvor overrasket er du over det som er avdekket ved en barneskole i Trondheim der barn har krenket andre barn seksuelt?
– Jeg er ikke overrasket.
Advarer mot porno
Både den daglige lederen på Statens Barnehus i Trondheim, Helle Leinslie, og psykolog og rådgiver ved Ressursenter om vold og traumatisk stress i Midt-Norge, Oddfrid Skorpe Tennfjord, advarer mot pornografi som også barn kan finne på nettet.
– Før tenkte vi at det var seksuell utprøving og at dette ordner seg. Vi ser en økning i involvering på nettet og mye større tilgang på pornografi, også voldelig pornografi. Noen vil prøve ut det de ser på nettet, det viser saker, sier Tennfjord.
Leinsli mener det kan være uheldig at små barn ser på porno på nettet og at dette er noe de ikke trenger å vite noe om.
– Barn har i større grad enn før innsikt i hva seksualitet er når de egentlig er for små, sier Helle Leinslie.
Forskning om barn
– Hvor vanlig er det at barn krenker andre barn seksuelt slik vi ser på barneskolen i Trondheim?
– Det er ikke vanlig, men det skjer. Vi vet ikke eksakt hvor mange det gjelder. Vi har tilbakeskuende forskning. Halvparten av voksne overgripere forteller at det startet allerede da de var ungdom. Hos noen også da de var barn, forteller rådgiver og psykolog Oddfrid Skorpe Tennfjord.
Hun sier det er uvanlig at mange barn samtidig er involvert i seksuell adferd og krenkelser og at det kan ha utviklet seg en kultur på barneskolen i Trondheim.