I disse tider er det mange som begynner å planlegge sommerens ferietur. Håpet er at akkurat denne turen blir drømmeferien, men som kjent blir ikke alt som planlagt.
– En klassiker er de som forsover seg og ikke rekker flyet, eller er for fulle til å komme om bord i flyet, og mener reiseforsikringen må dekke dette, sier Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.
Han og Pål Rune Eklo i Gjensidige har bidratt med en blanding av deres saker og skrekkhistorier fra forsikringsbransjen.
- Les også:
Se liste over de merkeligste klagene nederst i saken!
For varmt
Dårlig vær, skitne rom eller selvforskyldte situasjoner dekkes som kjent ikke av forsikringen, men det stopper ikke alle fra å prøve.
– Mor og datter hadde reist uspesifisert til Hellas, men ville ha ny reise siden det var altfor varmt og at de ikke hadde basseng ved hotellet. Hun mente det var uakseptabelt at hotellet ikke hadde basseng og at hele ferien var ødelagt, forteller Eklo.
Leketøy i bagasjen
Noen prøver også å få mer tilbake på forsikringen enn de skal ha.
– Det er flere eksempler der kundene har sendt oss liste over alt de hadde i kofferten som ble stjålet. Når vi så har prøvd å fylle en tilsvarende koffert med alt som skulle ha ligget i kofferten, viser det seg ofte at kun halvparten som får plass, forteller Pål Rune Eklo i Gjensidige.
– Ei jente forklarer at hun var på besøk hos sin kjæreste et sted på Østlandet. Om morgenen, da hun våknet, kom kjæresten med beskjed om at hunden hadde spist opp brillene hennes. Det har gått bra med hunden, så vidt hun vet. I tillegg sa hun at «joda, hunden hadde fått seg et herremåltid, det var tross alt Gucci».
- Les:
Kosmetiske helseproblemer
En del velger, kanskje av økonomiske grunner, å kjøpe kosmetiske helsetjenester i utlandet.
– Vi har sett en trend der folk drar på helsereiser og prøver å få dekket for eksempel kosmetiske inngrep. Det er jo rett og slett svindel, sier Korsberg Dalsbø i DNB.
– En dame hevdet å ha snublet på gata i Spania og brukket nesen slik at denne måtte hasteopereres. Kvittering for utført plastisk operasjon på et privat sykehus i Spania ble sendt inn til oss. Ved å kontakte sykehuset fikk Gjensidige vite at dette var en planlagt skjønnhetsoperasjon og ikke en akutt operasjon etter en ulykke, sier Pål Rune Eklo.
- Les også:
- Les også:
Her er andre fiffige klager folk kommer med. Enkelte får dekket utgiftene de ønsker. Andre får åpenbart ikke det.